|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans. Efter at jag sålde min 520 -99 så har jag fått illbaka suget efter en sån, det är utan tvekan den bästa bil jag haft. Nu tänker jag göra ett bilköp jag inte kommer ångra, (som dem flesta... kass köpare.) tänker ha bilen kvar tills den rasar, (många år!) Jag har kollat på en 523 en -99 Manuell låda. Den hade det typiska som min gamla "rost på bakluckan" det var dock lackat, men tvivlar att det varar för evigt, men nu ialf! Bakbromsar (skiva + belägg) ska bytas, men det är la ok. Det jag reagerade på, som rubriken, var att jag tyckte växelspaken var ovanligt glapp! Som en gräddvisp. Brukar dom vara det? jag vet, att det finns en film på youtube när bosse bildoktor byter några bussningar på en S40 med samma tendens, och den blir som ny. är det samma här? Hare//Emil | |
|
Hej, har haft 2 st E39 och har en kvar. Tycker de är väldigt fasta i lägena jämfört mot andra märken, nästan för hårda. Så nej, det ska inte vara sladdrigt. //Lasse |
|
| Är väl ganska vanligt på gamla BMW med sladdrig spak. Tror det är några bussningar som ska bytas. Sök på forumet så finner du anledningen. | |
| E39 har väl fasta lägen trots höga miltal oftast. Med undantag från ett skönhetsfel där spaken inte går i retur i linje 3:an, 4:an utan kan slinga fritt över till 5:ans linje. Uppstår när det blir kallt och har inget med slitage att göra. Finns ett rep. kit för bekymret. | |
|
Hmmm. ofan låter konstigt. Ja har sök, men hitar främs ill E34, och en E46. Fan va träligt. Beslutsångest. |
|
| Piss på mitt tangentbord med sega knappar (Gammal dricka ^^) Ni får ursäkta för stavfel när han inte vill skriva som jag vill ^^ | |
|
Jag vart nu BMW ägare igen ialf! Det vart den bilen. Tror jag var lite känslig, kändes bra när jag körde den ialf. |
|
|
Tyckte lika ibörjan jag med så bmw,s spak är nog i lite vispig enligt mitt tycke.... Provade fler ex och alla kändes lika. Ett tips som jag gjorde var att köpa en ny knopp original skinnknopp i svart med kromring (supersnygg) IM M-5 som är kortare och mycket tyngre, känslan vart betydligt bättre än den längre silverfärgade IM knoppen. Enligt försäljaren så var det många som bytte knopp för att få bättre känsla i växlingen, pris 670kr på M-Bilar i Västerås ! |
|
| varför inte "bara" plocka isär skiten och se vart felet ligger? | |
|
Anders-72: Vad ingår i det rep.kitet? |
|
| Kanske tar isär skiten om jag får tråkigt nån helg :P. Knoppen ska jag kolla upp! | |
| Det är någon liten glidpinne eller stift har jag för mig som ingår. Kostar inte många kronor, men lådan måste ner. Det är det tråkiga. Har själv fenomenet och det är bara när det är kallt och innan bilen blivit varm som spaken inte returfjädrar i sidled. Från +5 grader och kallare. | |
| Här finns en del matnyttigt om problemet. Håll till godo: Länk | |
|
Och på sista sidan så finns länk till denna tråd med bilder: Länk Mvh |
|
| tack för alla fina svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.