AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.742

Vad betala för en 335i/335d touring 07/08

Sida 1 av 2
ok
50
ok3084
528i Touring -00
Hej,

Undrar vad man bör betala för följande bilar.

Touring
335i
335d
2007/2008
Max 7000Mil

Är inte så viktigt med super mycket utrustning men följande är krav:

- Farthållare
- Parkerings sensorer
- Skinn
- Regnsensor
- Automat
- komfortpaket
- Klimat

Mvh
Jo
211
JockeX
Touareg
Runt 300 kanske? Give or take en hel del pengar beroende på utrustning, skick och mil. ;)

Det är en fantastisk bil så det kan inte gå fel (kolla upp den ordentligt i sedvanlig ordning bara)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Utan M-sport, navi, panorama så går det nog att hitta för en bra bit under 300' men med mycket utrustning så är det kring 300' eller en bit över.

Denna Länk kom ut i går och är attraktiv både till pris och utrustning (utifrån det man kan se i annonsen).

___
//Ulf
Verdi
Du vet att 08:orna är snålare va?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skillnaden i bränsleförbrukningen är i det närmaste ointressant när man kollar på den totala milkostnaden. Tyngsta posten är värdeminskningen.

Runt 280' tycker jag man skall kunna hitta en vettig 335i och uppemot 300' för en 335d.
Verdi
En snålare bil håller värdet bättre också iofs.

Sen måste man räkna med ALLA poster. Inte bara den tyngsta. Pengar är inte relativa, de är absoluta. ;-)

På bensinmodellen spelar det nog ingen större roll. Under en krona milen i skillnad.
335iAT 2007: 0,98
335iAT 2008: 0,92

Däremot på dieseln är det ju 1566:- plus ca 1,40:-/milen. Kör man 3000 mil så är det iaf ~5700:- per år.
335dAT 2007: 0,77, skatt 6385:-
335dAT 2008: 0,68, skatt 4819:-

Ska du ha bilen i 3 år sparar du ~17000:-. Räknar man med 15% värdeminskning per år så kan du betala runt 40' extra för en 08:a utan att det blir dyrare än en 07:a.
Jo
211
JockeX
Touareg
Visst kan man ligga och ekoköra hela tiden om man vill dra lite i bränsle, motorbromsa vid varje rödljus, växla från 1:an till 4:an från rödljus osv, men det är inte särskilt sannolikt med en 335:a, oavsett om man kör bensin eller diesel... Högerfoten har sitt eget liv =)
Verdi
JockeX,
Hur tänkte du nu egentligen? :-)
Ärligt talat, tror inte den som köper en 335-a tänker på förbrukningen i första hand. Det viktigaste då är att hitta just den bilen som man trivs med, färg, utrustning och skick. En 2007-a ligger nog från 290´ och uppåt inbillar jag mig om det är en attraktiv bil, 15-25´mera för en 08-a. Varför vill du ha automat? Har haft både och på 335-or och föredrar numera helt klart manuell låda. Du kanske kör mycket i stan? M-paket är förstås ett plus, framförallt på årsmodellerna innan -09, men betyder mindre på 3-serien än 5-serien. Sportstolar bör du iaf lägga till på listan. Som alltid är ju skick och historia väldigt viktigt, inte minst på en 335-a.
Verdi
Alltså, det var en ren konsumentupplysning. Jag sa aldrig att det var viktigast. Men om allt övrigt är lika kan det vara nåt som tippar över till fördel för 08:an.

Man offrar ju liksom inte någon prestanda på att välja den snålare varianten. Då kanske man kan räkna in en ett år nyare bil med vad det innebär i form av gratis service, mindre fel osv...

Det finns för övrigt en 335i Sedan -10 på blocket för 319'. Svart. Utan M-sport. 4500 mil. Dock ganska torftigt utrustad, med t ex tygklädsel...
ok
50
ok3084
528i Touring -00
Tack för alla svar. Helt klart värt att fundera på en 2008. Tror även jag kommer leta efter en med X-drive.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
x-drive....då blir det bensin, synd!
Jo
211
JockeX
Touareg
Verdi, jag tänkte att 0.08l/mil är inget man bryr sig om när man köper en 335:a. Om man bryr sig om det ska man dessutom köpa en manuell eftersom den är snålare. Manuell borde man i och för sig ha i vilket fall ;)

En säljare drar säkert till med det tricket, men det hade fallit på döva öron i mitt fall och förmodligen på de flesta som har siktat in sig på en 335:a.
Verdi
Ok, hur ska jag förklara det här nu då? :-)

Du har en budget när du köper bil, eller hur? (Även om du vill spela häftig high roller nu...) Det är inget att skämmas för. Det har alla som inte åker typ Veyron, Bentley, Rolls osv. Tänker man hela tiden att "5000:- till per år har jag råd med..." så blir det ganska fort riktigt dyrt. Visst, man kanske har råd för stunden men är det sunt för ekonomin på längre sikt? Det blir som att pissa i byxan. Varmt och skönt på en gång, men blött och kallt efter ett tag.

Så, säger inget om 335i. Där faller det inom felmarginalen. Däremot tycker jag det är en faktor att beakta om man ska köpa en 335d. Varför lägga pengar på skatt+bränsle om man inte behöver? Återigen, det är väl ingen deal breaker, men om allt annat känns lika kan man lika gärna väga in det i ekvationen.

Kan man få loss lite pengar i minskad soppaförbrukning kan man lägga mer på inköpspriset t ex och ändå ligga inom budget.
Jo
211
JockeX
Touareg
Verdi, du har helt rätt om bensin kontra diesel. Mitt perspektiv var bensinaren, och jag har svårt att se hur 0,08l/mil agerar nån typ av high-roller-mentalitet eller hur det skulle kunna spela någon större roll över en längre period när värdeminskningsfaktorn också kommer in. Jag tror vi snackar förbi varandra lite grann, jag inser nu att du tryckte mer på diesel kontra bensin.

Som tur är har en 335:a rätt låg förbrukning relativt sett även om högerfoten är tung. Jag antar att det gäller även för diesel.
ok
50
ok3084
528i Touring -00
Hej,

Jag har även tittat lite på 330xd då jag antagligen behöver Xdrive. Vad är det för skillnader mellan 330xd och 335d, annan växellåda mm?

Vilken av nedan bör vara lättast att sälja när man ska göra sig av med bilen? kommer antagligen äga 3-5år?

330xd
335d
335i
335xi

När kommer nästa bmw 3-serie?
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Har talat med ett par BMW-handlare som oberoende av varandra hävdat att bensin-BMW.s kommer att ha starkare andrahandsvärde i framtiden än diesel. Detta pga att det säljs så få bensin i dagsläget och det finns fler "entusiaster" i begagnatleden som värdesätter bensinmotorns egenskaper....

Mvh
Arese
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Om man väcker frågan om att importera en från Tyskland då.

Efter att ha kikat runt en del ser det ut som att man kan spara några kronor på det?
Verdi
Kom ihåg att du får mindre när du säljer den också... Skillnaden i inköp är inte ren vinst.
MatteJ vad söker du för bil då?

/Anders
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Precis, inte ren vinst, men som jag som kommer vilja ha bilen i åtminstone 1-2 år så är det ju inbara en vinst jag är ute efter. Större chans att hitta en bil med "min" utrustning o för ett bra pris tror jag!

Jag är ute efter antingen en 335dT, 535dT eller möjligtvis en Alpina D3 Touring. 330dT Kan också vara ett alternativ!

MvH Mathias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.