AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.568

Hur få ut låskolven ur tändningslåset e30?

St
13
StEeN053
320i e30 -89
Hej!
Jag undrar hur man bär sig åt för att få ut låskolven ur tändningslåset på min e30. Det jag har kunnat läsa mig till är att man ska föra in något litet ex ett gem i det lilla hålet som är bredvid nyckeln och sen dra ut kolven men jag har ej lyckats med detta. Skulle någon som vet kunna skriva lite mer i detalj hur man går till väga?
Tack för all hjälp!
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På äldre E30 (upp till och med 86) trycker du med en liten skruvmejsel på sidan av låscylindern samtidigt som du vrider nyckeln.

På nyare (87 och framåt) så vrider du nyckeln först 60 grader sedan trycker du in en styv ståltråd (typ 1-1.2 mm) i den lilla hålet - man får prova sig fram lite men med lite tålamod går det galant.
St
13
StEeN053
320i e30 -89
Okej, min är en 89a så då blir det alternativ 2 då. Men ska man bara trycka ståltråden innåt eller ska man hålla på och vrida och trixa också?
Anledningen till att jag vill få ut den är låset har börjat krångla så det är ofta man inte kan vrida längre än att man får på tändningen vilket är väldigt irriterande. Dock vet jag inte om det finns något man kan göra åt det, men alltid värt ett försök!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, alternativ 2. Ja, bara att trycka ståltråden inåt och sedan glider låskolven ur lätt.

Sitter här med just ett tändninglås från en 325ik -88 och kollar på hur det fungerar.

Det är ett ganska snävt område som nyckeln måste befinna sig i - du måste vrida den ca 60 grader. Provar här på min och det är ungefär i mitten mellan de båda ändlägena (av och start).

När nyckeln är i rätt position så trycker man in en ståltråd kanske 1.5-2.0 cm och då trycker man en hake som gör att man lätt kan dra ut tändningslåset. Finns ingen anledning att slita eller dra - det glider lätt ut.

Bara lite tålamod, hade aldrig gjort det innan när jag provade på min 325ik -88 men det tog ca 3-4 minuter innan jag lyckades.
St
13
StEeN053
320i e30 -89
Okej, det låter ju inte som om de borde vara några problem. Får ut och testa imorn och se om ja lyckas :)
St
13
StEeN053
320i e30 -89
Fasen asså jag lyckas inte...tror till och med jag ser haken man ska trycka på men den sitter helt stumt, går ej att flytta på så de måste ju va fel ändå :P
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fick du loss tändningslåset?

Hittade annars en riktigt fin beskrivning, tydligare än så här blir det nog inte!
Länk
St
13
StEeN053
320i e30 -89
hehe nej jag har inte lyckats än. har dock varit lite dålig på att försöka men det blir ändring på det nu med dendär guiden. Tack så mycket :D
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Här har du en DIY på youtube hur man plockar ur låskolven på e36

Länk
St
13
StEeN053
320i e30 -89
Nu gick det väldigt lätt att få ut den! Tack för en väldigt bra guide :D
Det verkar inte vara själva låskolven som krånglar utan det som sitter innanför vad det nu kallas. Det glappar väldigt mycket åt alla håll och kanter, känns som att det inte borde göra det?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.