AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.675

Handbroms E46, bilen rullar 4 cm

ka
3
kaveren
BMW 320i touring
Har en BMW 320 Touring -01

När jag lägger i handbromsen så kan hjulen rulla några cm innan bilen stannar. T.ex. kör jag bilen i uppförsbacke trycker ner bromsen och lägger i handbromsen så kommer bilen rulla bak några cm när jag lyfter foten från bromspedalen.

Är det någon annan som varit med om samma sak?
Är du säker på att det är bakhjulen som rullar? Det är vanligen så att bilen rör sig lite och står du med fronten uppåt i en uppförsbacke reser sig bilens fjädring baktill och vid nedförsbacke sjunker den ihop baktill, men bakhjulen rör sig ej. Detta är fullt normalt eftersom hjulen enbart låser sig på en hjulaxel och inte båda.
Mja..Handbromsbackarna sitter ju me en typ av sprint som fästs i bromsskölden. Dessa hål som sprintarna fäster kan rosta sönder, eller att själv backsatsen sitter "löst", då kan det bli som du beskriver
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Min 850 tar lite halvdant på handbromsen, man får boka en tid på verkstan och be de ta isär, smörja upp och ev byta nått beroende på skick. Alternativt ta ned det själv och göra jobbet. Det blir så med åren, inget onormalt.
Mvh
Asken
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dawwe: De sprintarnas uppgift är enbart till för att hålla backarna på plats tills man får på skivan. Reaktionskrafterna från backarna tas upp av den klack som sitter mellan backarnas ändar. Chris87 har svar på fenomenet.
ka
3
kaveren
BMW 320i touring
Hjulen rullar. Likadant när jag lägger i handbromsen när jag står plant. Lägger jag i växeln och kör på dragläget så rullar bilen nån cm innan det tar stopp. Lägger jag då i backen kan jag köra nån cm sen tar det stopp. Och hjulen rullar
Anders-72: Jag talar av egen erfarenhet! Är sprintarna, eller rättare sagt sprinthålen i skölden sönderrostade, så kan man få detta fenomen...
Kaveren: Bort med skivan så kommer du gissningsvis se att backsatsen sitter "löst", förmodligen pga att sprintarna har hakat loss eller att sprinthålen rostat lite väl bra...
Om backarna är lösa (pga saknade sprintar) kan de missa sina mothåll och röra sig mer i rotationsriktningen än normalt. Det kan alltså uppstå ett "glapp" i bromsverkan om sprintarna saknas.
Anders-72 har dock rätt i att sprintarna inte tar upp några bromskrafter.

mvh/ Anders
ka
3
kaveren
BMW 320i touring
Tack så mycket! får testa att plocka ner bromsarna
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tycker ändå att trumman borde hålla backarna på plats så att de träffar anhållet. Skulle möjligen vara att de är dåligt justerade och går tillbaka långt när man släpper P-bromsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.