AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.116

Kontroll avgaser i kylvattnet

Hej Forum!

Jag har läst/hört om en metod för kontroll av eventuella (helst inte) avgaser i kylvattnet med lackmuspapper. Verkade vara en enkel och billig manöver. Men jag har trots upprepade försök inte lyckats hitta detta lackmuspapper hos vare sig reservdelsåterförsäljare, verkstäder osv. Nu undrar om någon kan tipsa om var man kan få tag på detta?!

Har även läst om en vätska med motsvarande funktion. Är det någon som känner till något om denna?

Tack på förhand

Erik E
rsarits
Enklast är att ha kylarlocket avskruvat med motorn igång och varmkörd, om du får ut avgaser i kylvattnet så lär det också ta vägen någon stans, dvs det kommer att bubbla upp lite i kylaren.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kebolab köper vi av på mitt jobb. Vet ej om de bara säljer till företag men hör efter. De borde ju annars kunna tipsa om någon åf.

Länk
Hej!

Tack för Era tips. Jag har provat rsarits metod vid ett tidigare tillfälle med önskat resultat så jag känner mig lugn. PJ:s medel kan vara bra att känna till framöver, hoppas inte dock, så jag skall kolla upp det.

Frågans grund berodde på att min 528 tryckte ur sig kylvätska ur överfyllnadsslangen. Jag började efter att ha läst några inlägg på forumet och listan misstänka något toppstrul eftersom man tydligen inte nödvändigtvis behöver ha vita avgaser/gråaktig olja osv för att ha detta problem.

Varför läckte det ur överfyllnadsslangen nu då? Jo, locket till expansionskärlet var gammalt och släppte ut vid för lågt tryck. Köpte nytt för 93:- på BMW och luftade - har inte behövt fylla en droppe på x antal mil! Något billigare än topprenovering...

Erik E

Stockholm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.