AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.115

E24 M88 kabelhärva VS S38B38

Visa användare
142
Jagger
Letar E36 M3 / Alpina eller E30 Cab eller Alpina / E24, mfl
Som vissa av er vet, så har jag bytt ut M88'an mot en S38B38 i min E24.
Jag har lyckats reda ut en del av färgerna på M88'ans motorkabelhärva och vad de skall löpa an mot på S38B38'ans dito genom att följa en del trådar i andra forum. Dock har jag stött på en del problem då dessa trådar alltid utgår från M30 motorkabelhärva.
En del kablar i boxen (M88), har andra färger och därför undrar jag ifall någon här kan vara till hjälp.
De jag behöver hjälp med är:

Brun/röd
Brun/violett
Brun/grå
Vit
Vit/blå

Dessa har jag ingen aning om vad de skall anslutas till och hade behövt veta funktionen på dem.

De jag har kopplat in är:

Grön/gul
Grön
Svart/gul
Blå
Blå/violett
Brun/grön
Grön/violett

Jag har som sagt använt mig av anvisningar från andra forum, men aldrig som förklarar den typ av byte som jag just nu genomför. Därför vore jag tacksam för hjälp med detta.

Varför vänta? Hur länge kommer du att leva?
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Har du koll på att e34ans kabel härva har kablarna till instrumenten ute i motorkontakten ?

Jag har satt i en e34 m30 kabelhärva tidigare i min e24 så lite värdefull info kanske jag har.
Gissningsvis skiljer det inte så mycket mellan dessa härvor.
Visa användare
142
Jagger
Letar E36 M3 / Alpina eller E30 Cab eller Alpina / E24, mfl
Det mesta har löst sig efter värdefull hjälp från annat håll. Det som ställde till det lite vara att jag trodde färgerna på kablarna var lika både före och efter kontakten i säkringsdosan. När det väl blev utrett, så var det betydligt lättare att finna rätt.
En märklig detalj lade jag märke till: Hastighetssignal från instrumentet var framdragen till motorkabelhärvan på M88. Dock användes den inte. Jag har fått veta att BMW även gjorde så med de mindre modellerna typ 528.
Det är ju iofs bra att den fanns där då den skulle kopplas samman med dito i S38B38...

Varför vänta? Hur länge kommer du att leva?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.