|
|
|
|---|---|
| Jag har kört på dubbfria med min 728ia-97. Men funderar på dubb i år. Hur är det med ljudnivån med dubb på en sådan bil som jag har? | |
happygrus |
Dubb blir det för mig, mina continental dubbdäck är t.o.m tystare än dom michelin pilot primacy sommardäck jag har på nu. Körde med dubbdäck när jag hade e32 också och ljudnivån var helt ok och som vintern var nu sensat här jag bor känns dubb självklart. |
| Fortsätter med mina Hakkapelitta dubbdäck. Ljudmässigt märks knappt skillnad mellan sommar& vinterdäck, finns ingen anledn. att avstå från de bättre dubbdäcken. Ha en skön vinter!/ Mvh. | |
| Dubb.. | |
|
Hej, bor på västkusten, sällan halka eller svårt att ta sig fram, men jag fortsätter med dubbat. Kaparn |
|
| odubbat 245 -19 275-19 | |
|
Dubbat har jag alltid kört på alla mina fd och nuvarande vagnar och så kommer det nog att förbli.. Visserligen så såg jag en "test" av begagnade dubbdäck(continental) kontra begagnade continental dubbfria(både nordiska friktionsdäck och centraleuropeiska) och såg där att efter 1000mil var dubbens fördelar rejält naggade i kanten, dvs mycket sämre än dom var som nya och kunde jämföras i mycket med dom dubbfria begagnade alternativen. Ska man ha fördelar med dubbdäck på is så bör man då byta dubbdäcken redan efter ca två säsonger om man kör 500 vintermil/år (min åsikt).. M.a.o. stod det att det var bortom allt tvivel att dubbdäcken åldras snabbare och tappar prestanda i högre grad än dubbfria diton.. Märk väl att det testades bara dom bästa däcken från föregående tester i denna tidning(Teknikens Värld)...Dvs alla var som sagt Continental. Exakta namnen på testade begagnade däck>>>Dubbat:ContiWinterViking 2, Nordiska dubbfria: ContiViking Contakt 5 och det Centraleuropeiska dubbfria ContiWinterContact TS 830. Var i Teknikens Värld nr 21 detta stod(dvs det numret som är ute nu om man vill läsa mer om detta). Mvh Janne. |
|
|
Körde odubbat på min 750 e38. FUnkade när man tog det lungt i Stockholm. Dock, när jag var i Åre med den, där var det katastrof, hela vägen upp och ner i stort sett. Hade helt nya dubbfria michelin och det kändes som att köra med såpa under hjulen. Var lätt på gasen som tusan. Därefter kör jag alltid dubbat. |
|
|
Dubbfritt Nokian WR 215/65 x16 Köper nog aldrig dubb igen går ju nästan som på räls.Dom få ggr som man behöver dubb får man ta det lite lugnare, man kommer ju ändå ikapp bilar framhjulsdrivna med dubb som köar upp trafiken.Även min son som fick låna den när han pendlade 40 mil ToR ngr snöiga veckor tog hellre den en sin Golf med dubb. Hälsn Mikael |
|
|
Det blir dubbat, good year ug extreme, nya inför säsongen. Har använt dubbfritt och dubbat om vartannat. Varje gang jag kört dubbfritt har jag bannat mig själv. Helt hopplöst på snöfri våt väg. Men kör med sommardäck ett tag till. När saltet kommer ut så byter jag illa kvickt för att spara fälgarna så gott ddet går. |
|
|
Kör odubbat i Norrbotten. Funkar ok men man måsta anpassa farten i kurvirna samt vid första hösthalkan.... /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
| Dubb oavsett vars man bor .... ganska bra livförsäkring med dubb jämfört odubbad skit i ljudnivån bara man åker säkrare =) | |
|
Det satt dubbfria Goodyear Eagle Ultragrip på fälgarna jag köpte nyligen men de blir garanterat utbytta till Hakka-dubb nästa vinter. Höll på att krascha på E18 en tidig morgon förra veckan när det var blank-is! |
|
|
kör på odubbat sedan 1 år tillbaka, har dock alltid kört med dubbat förrut. hitills väldigt bra erfaranheter, inga större problem med fäste trots att jag var uppe i fjällen en vecka förra året. på is och liknande är det självklart mycket sämre än dubbat, men lösningen är att undvika sådana situationer. fördelar + bättre ljudnivå + kan köra även där det är dubbdäcksförbud (vissa gator i vissa städer) har hört att odubbat skall vara bättre år 2 och frammåt än vad dubbat är år 2 och frammåt p.g.a dubben slits fortare. kan dock inte säga med någon bestämdhet om det stämmer eller ej. |
|
| Fick med odubbade michelin till bilen när jag köpte den förra året. Helt ok enligt mig. Det var första gången odubbat för min del. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.