AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.267

Hur länge vågar man köra med servicelampan tänd?

Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Hur länge kan man köra när servicelampan tänds innan man måste lämna in bilen för service?
Min indikerade att bromsvätskan skulle bytas i går och jag vet inte hur snabbt man får tid för det...

Dock så är det skumt för när jag talade med killen på verkstaden förra veckan så sa han att nästa service skulle göras i slutet av november och att då Mikrofiler, Bromsvätska och nåt mer skulle göras. 1900 kr...

Vet någon nått om att de har ändrat reglerna för vad som räknas som en autoriserad verkstad? Nån sa att alla verkstäder är det nuförtiden, stämmer det?
Jag menar, bromsvätska borde väl varenda kotte kunna byta...och jag fick ju ingen goodwill av BMW då vattenpumpen byttes så det känns ju inte som att jag tjänat nått på att alltid servat den hos BMW...
Service sker i intervall av körda kilometer eller datum, det som infaller först. Jag har också service på gång för bromsvätskan (februari) samtidigt som jag har en större service som infaller i Maj. Jag kör inte så mycket per år vilket innebär att det oftast är datum-intervallen som infaller för mig. I detta fall så känner jag mig helt trygg med att vänta till April-Juni med service och då ta båda två. Men att ställa frågan "hur länge man kan köra" känns lite fel, sunt förnuft borde gälla i detta fall. Men annars blir väl svaret: köra kan du göra hur länge som helst, frågan är hur länge bromsarna fungerar :)

Så länge servicelampan tänds för en vanlig intervallservice så är det ingen fara med att vänta en eller flera månader. Man får väl mer se det som bäst före datumet på mjölkpaketet. Dock så brukar jag försöka göra service så fort som möjligt så att jag slipper se service i displayen varje gång jag startar bilen.
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag bytte bromsvätskan fr säkerhets skull och han på verkstaden sa att de tagit till några extra mil så att de ska vara lugn även om man inte får tid direkt.

Nu ska jag dock byta tändstiften istället och de har också gått över tiden men de var ingen fara heller sa han. Jag funderade mest om det var några garantier som inte gäller längre men då bilen är mer än 3 år så känns det ju skitsamma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.