AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.794

X6 eller 5 GT?

Sida 1 av 2
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej!

Behöver synpunker på val av ny bil. Funderar nämligen på att så småningom byta ut familjens X5:a (E70 3,0d 2007) mot något annat. Vill fortfarande ha en stor, rymlig och bekväm bil och gärna fyrhjulsdrift men behöver inte längre en kombi. Diesel och automat är krav. Är inne på att det ska vara en halvkombi och väljer mellan en X6:a och en 5-serie GT X-drive. Med samma motor kostar de nästan exakt lika mycket som nya. Kan även tänka mig att köpa en lätt begagnad. Vilken av dessa två modeller ska jag välja och varför? Tacksam för alla synpunkter.

Bellner
gt känns mcyket rymligare och bekvämare speciellt i baksätet än en x6:a.. däremot så upplever många x6:an som snyggare, ballare och coolare vilket ökar värdet på något sätt.. jag är rädd för att gt:n blir en flopp i sverige och sjunker kraftigt i pris ..
Köp en till X5 med stora dieseln. X5 35d och M-paket. Snabbare och snyggare, hitta en -10 så att du får nya HD baserade Navigationen. Tycker att de senare årsmodellerna skiljer i kvaliten mot de första 07-08.

X6an är ball men jag personligen tycker att bakrutan är omöjlig att handskas med. Sen så är bakdelen lite halv ok, vissa dagar tycker man att den är snygg andra inte.

Ang GT så är interiören i bilen i en klass för sig, vardagsrum på fyra hjul.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Av de två skulle jag lätta ta en X6 av den enda anledningen att GT visst har snygg interiör men utsidan är det absolut fulaste BMW producerar i dagsläget enligt min mening.
X6 är snygg men som ngn annan skrev kanske inte helt praktisk men det beror ju på vad du prioriterar.
Jag hade tagit 5serie GT av bland annat samma anledning. X6 är BMWs fulaste bil någonsin. Medan 5serie GT har eleganta och snygga linjer. Visst jag hade ännu hellre valt en F11. Första kvartalet 2011 kommer 530d Xdrive F11.

GT är modernare och mer praktisk. Förutom snyggare:).

Den här vinkeln är den snyggast Länk

Stephan

Intressant att du Stephan just gillar den vinkeln på GT-n då jag tror många inte alls gillar aktern, men jag tillhör dem som blir lite mer o mer omvänd när det gäller GT-n och börjar gilla den mera och förstår att en del ändå väljer den. Annars gillar jag den framifrån och från sidan och håller ännu på att försöka vänja mig vid aktern. Men ser man jmf Audi A7 och BMW Gt så anser jag att Audi lyckats bättre med helheten, även om jag anser att A7 är himla lika A5 SB. GT-n kändes dock rätt stor och "klumpig" att köra med 530d motorn tycker jag. Är säkert kanon i 535d och 550i, framförallt med X-drive.
X6-an har jag vant mig vid och den ser rätt "tuff" och macho ut, men skulle nog aldrig köpa en själv. Den är himla stor när man står bredvid den och skulle nog välja en X5 om jag behövde en så "hög" bil, katastrof att se bakåt också och där är verkligen backkamera och sidokameras ett måste.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
5GT måste i allafall vara lättare än X6? Både körglädjen och förbrukningen brukar bli bättre med mindre vikt...

Mvh
Men håll med om att shadowline gör mycket även på en GT: Länk
Säkert skitfina båda två. F.ö. märkligt det här med nya BMW-bilar, de flesta diskuterar i termer att dom är "otroligt fula", "obefintlig sikt bakåt" men "fina inuti" och "bra dieselförbrukning".

Så var det inte förr. Men vad jag förstår så har det gynnat affärerna. Det går bättre att sälja en riktigt ful och opraktisk bil. Ju fulare och dummare bil - desto fler får ett intensivt ha-begär?

Jag hade tagit en X6:a med motiveringen att om man ska vara ful och dum så är det lika bra att ta det allra dummaste alternativet. ;)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Kul att du fick en chans att slänga lite skit på en modern BMW,Lasse:-)
Skämt åtsido. Hade glädjen av att provköra en 530d GT för ett tag sedan.
Den är ju riktigt fin innuti. Börjar också vänja mig vid utsäendet.
Var en fantastiskt trevlig bil att köra. Men den känns ju verkligen stor när man kör den.
Den ända X6:an jag kört är Hybriden. Dock så är ju detta endast kortare provkörningar, inget man ska bygga några beslut på.
Men rent spontant hade jag nog valt en GT framför en X6:a.
Men personligen hade jag nog än hellre tagit en 530xd Touring F11 eller en ny X5, om man behöver den extra rymdkänslan.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
GT:ns bak ser ut som den har backat in i en vägg...:(
M.A: hahahaaa :) Men håll med om att det ligger en hel del sanning i det jag säger? Förr hörde man aldrig någon säga att BMW var fula - nu hör man till och med BMW-entusiaster säga t ex att "GT:n är äckligt ful, men den är jättefin inuti"

Men tydligen går det bra ekonomiskt, och då kan man dra slutsatsen att ju fulare bilar desto bättre försäljning. Sen att kalla Bangle eller Hoydoonk nyskapande är ju som att säga att Berlusconi är nyskapande - sanningen är ju bara att han är "udda". :)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Enkelt val. GTn så klart, X6 är en hemsk skapelse.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det finns ju faktiskt en del udda fåglar genom BMW-historien.
Tänker vel först och främst på Z3 Coupé, som också delade upp lägren.
En annan bil det höjdes på ögonbrynen över var ju 2002 Touring, men inte många som gnäller på dessa idag.

Håller med om att inte X6 och GT är några skönheter. Mn dom har iallafall attityd. och det är ju vel så viktigt idag.
Sen tycker jag faktiskt att båda Bangle och Hooydonk är nyskapande. Titta bara på alla tillvärkare som kopierat deras Flame-surfacing m.m.

Personligen tycker jag att nya 5-serien är riktig lyckad. Gillar också X3.
Är också svag för X5 E70 och senaste Z4.

Sen är det ju faktiskt viktigare hur bilen ser ut inuti än på utsidan. jag spänderar ju faktiskt bra mycket mer tid inuti min bil jämfört med hur mycket tid jag lägger på att stå på utsidan och beundra den:-) Sen blir man givetvis tvungen att bara stoppa upp ibland och njuta av skönheten i en E60:-)

Men det är ju så att många designer kräver lite tillvänning.
T.ex. Mercedes S-klass. Var riktig chockad när den kom med sina Ford Focus skärmar. Mn idag några år senare tycker jag att den är riktigt fin.

Jag är lite partisk men gtn är grymt skön att åka i, baksätet är toppen. Har inte ångrat mig en gång att jag bytte x5an mot gtn.
M.A: håller med om Z4, den är snygg. Men vad gäller X3 och X5 E70 skiljer vår smak sig verkligen åt. X3 ser mjäkig ut i mina ögon - en löjlig bil, bara X1 och 1-serien är löjligare, och X5 E70 har ett mycket "slöare" utseende än E53.

Jag håller dock med om att X6 har attityd. Mer osäker på vad GT har, bortsett från en övergödd bakdel?

Praktisk kanske? Men det är ju Skoda också?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Lasse, det hade ju blivit tråkigt på detta forumet om alla tyckt samma och bara klappat varann på axeln. jag menar, tänk bara tanken på att vi alla hade varit E39-entusiaster:-) Forumet hade varit dött flera år innan Bangle kom till makten.

VOTSDIS? :) Jag trodde alla ÄR E39-entusiaster?

Alla coola killar kör E39 540 Touring med dragkrok! En gudomlig bil. Denna bilars gigant, X6:an bara drömmer om att ha lika mycket attityd som en E39 med dragkrok! ;)

Hehe, just kidding. Jag gillar E61, om det inte vore för fronten, och om inredningen hade varit snygg. ;)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har inte kört någon av modellerna men rent spontant känns det som att X6 trots allt är lite mer sportig medan körglädjen i GT är mer av karaktären "glidarglädje" än att man kastar den genom hårnålskurvor?

Så frågan är vilken du föredrar, själv är jag mycket kluven men tycker båda ser mycket bra ut angående designen som varit uppe tidigare. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Har inte kört någon av bilarna men tycker att X6 påminner om storyn om den fula ankungen. Nu när den funnits ett tag tycker jag att den är riktigt snygg. Den ser även mäktig och macho ut.
För mig ser Gt ut som en bil för pensionärer som behöver en komfortabel bil som det är lättare att ta sig i och ur.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
lho säger: "För mig ser Gt ut som en bil för pensionärer som behöver en komfortabel bil som det är lättare att ta sig i och ur."

Den där mening passar riktigt bra på hur jag också upplever GT:ns utseende.

Är du redan användare? Logga in i menyn.