|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag har sett ibland att folk hänvisar till uppgift från transportstyrelsen om antalet bilar av en viss sort typ: XXX stycken BMW Modell XY etc. Lämnar de ut sådana uppgifter på förfrågan till privatpersoner? Om jag exempelvis vill fråga dem om hur många Z3 M det finns registrerade i Sverige - lämnar de ut den informationen? Finns den sökbar i någon tillgänglig databas? | |
|
Skulle vara kul o veta.. BMW CS #07491 |
|
|
Tycker jag med... Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
|
Mig veterligt får man betala en grundavgift för en sökning sedan en styckekostnad beroende på hur många av en modell det finns. Vet inte om de har några nya regler. Mvh Asken |
|
|
Jag mailade transportstyrelsen förut och frågade hur många bilar det fanns av en viss modell i detta fall audi rs2 och jag fick svar i mailet gratis.. Däremot om du vill ha adresser till alla ägare så kostade det nån tusenlapp + nån/några kronor per bil. |
|
| När jag kolla upp hur många det finns av den bilen jag har så ringde jag helt enkelt till transportstyrelsen! Blev kopplad till nån avdelning som kunde svara på det, snabbt, enkelt och gratis! =) | |
|
PederF har du länken till mailadressen? Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
tror jag skickade via denna, Länk |
|
| När jag tänker efter så fanns det nog inte något sånt forumlär på den tiden och det var nog inte trafikstyrelsen heller, var nog kundtjanst@vagverket.se eller liknande men den funkar nog inte idag.. | |
|
trafikregistret@transportstyrelsen.se De svarar på den adressen. Jag förstod inte om all information kostar för jag fick svar på min fråga av dem men hänvisades sedan till att det kostar. Verkar som att de i ren vänlighet ofta svarar på enkla frågor ändå.. ? Jag frågade om hur många bmw z3m och Opel GT (den moderna modellen) det fanns och fick ett utdrag ur deras register. Tydligen så har de som registrerar bilar inte alltid koll för det fanns några udda modeller med konstiga stavningar som exempelvis: qmw z3 roadster. Vad är qmw för märke? :) |
|
| Det verkar som om bildelsbutiken kanske kan se också?? Senast fick jag en kommentar om att "det funns bara 354 bilar så det är inte lagervara" | |
| Registret är ju öpper för insyn mot betalning. Så olika företag kan ju söka mot att de betalar.. men som sagt, de verkar rätt vänliga och tycks svara gratis på transportstyrelsen om man har en enkel fråga inga dumma följdfrågor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.