AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.088

Behöver tips/ingen gnista 520i-88

bo
8
bossepe
bmw 528 touring - 97 bmw 525 touring - 96
Hej, behöver tips inför felsökning, vart ska jag börja.

Problemet är att jag inte får någon gnista ifrån tändstiften, bilen går runt på startmotorn och all övrig el verkar vara OK. Bilen gick felfritt sist jag körde den och 2 dagar senare när jag skulle iväg var den livlös.

Har tittat på en massa inlägg och har försökt hitta problemet utan framgång.
Batteriet är fullladdat igen, vart ska jag börja. PS finns det nån som vet vart man kan hitta ett El Schema.

MVH Bo.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Har samma problem på en mitsubishi lancer, och på den så var det kabelbrott på kamlägesgivaren? vid rotorn där den går in mot kamaxeln. satt en kontakt där med en ärgad kabel. innan jag hittade det så kom det ingen gnista alls. Vet inte om detta är mkt till hjälp, men det kan ju vara något liknande på din.

förövrigt så gick mitsun bra och startade alltid. sen stod den över helgen o vägrade starta..

Är det din 528 det gäller ,så har den ju ingen rotor, men den har en kamlägesgivare.

Finns det möjlighet o lämna in den på en diagnos så ser du snabbt vad som felar. Det kostar inte många kronor o be en verkstad koppla upp den:)

Do you know the muffinman?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kan vara vevaxelgivaren, kabeln går ovanför vattenpumpen till ett skarvdon under insugningsröret.
Kabeln kan vara avskavd vid vattenpumpens remskiva eller så kan det vara dålig kontakt i skarvdonet under insugningsröret.
Hade även fel på tändspolen på min 520.
Tyvärr var inte felkodssystemet så väl utbyggt på min -88 så det hade nog inte hjälpt.
Du borde dock kunna mäta resistans med en multimeter på vevaxelgivare och tändspole.
Schema finns här:
Länk

FAF
bo
8
bossepe
bmw 528 touring - 97 bmw 525 touring - 96
Japp nu går 520´n igen. Det var vevaxelgivaren som hade gått sönder.Tack för alla tips.
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Patrik.E Javisst, om man bortser från att man måste bogsera eller hyra en bärgningsbil för att få dit den till en diagnos då den inte startar.. lite moment 22 på det ;)
Sen så kollade du väl topic först innan du svarade i inlägget, så ser du väl också att det gällde en 520i från 88.. trött i mössan eller?:)

Härligt att du löste problemet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.