|
|
|
|---|---|
|
För att undvika alla missförstånd vill jag understryka att jag kört de flesta motoralternativ i F 10an och anser den vara en av marknadens absolut bästa alternativ just nu. Den något okunniga diskussionen om styrkänslan verkar ha glömt bort helt att däcksvalet är mycket avgörande för just vad ratten förmedlar. Till och med slitna däck skiljer sig en del en från nya av samma fabrikat och modell. Min fråga är dock baserad på vad som gör att man väljer 5-serien framför 3-serien? Visst vinner man lite utrymme och är man mycket lång kanske de extra centimetrarna är välkomna, liksom om man har långa tonårsbarn i baksätet, men jag tror att 3-serien räcker för de allra flesta. F 10 är givetvis en nyare konstruktion än E 90 så frågan blir kanske mer relevant när nya F 30 kommer. Denna blir ju, som de flesta vet, något större än E 90 men behöver modellerna hela tiden bli större? Väljer man Touring vill man ju ha så mycket utrymme som möjligt, men hur ofta packar ägarna dessa bilar helt fulla? Tydligen vill de flesta ha en lite större bil då detta måste vara ett försäljningsargument när man introducerar nya efterföljare. Annars gör ju BMW så bra bilar att det blir allt svårare att hitta verkliga förbättringar. Många som kör "gamla" E 39 säger till exempel att de fortfarande är helt nöjda, detta gäller speciellt de som har någorlunda fullutrustade exemplar. För vissa är dock kanske svårt, för att inte säga väldigt svårt, att ha en för gammal modell på garageuppfarten. Kul med några synpunkter! | |
|
Om bilköp endast handlade om förnuft, skulle det inte säljas andra bilar än Skoda Roomster. En mer praktiskt (& fulare) bil är svårt att hitta ;-) Jag gillar F10 designen, tekniken, känslan men innerutrymmena, speciellt i baksätet, var jag inte så imponerad av. Det gälde bil med sportstolar fram. Standardstolarna än tunnare vilket ger mer knäutrymment i baksätet. Min e90 är inte långt ifrån. MEN, hade jag haft en 1/2 MSEK liggandes, skulle jag köpa en 535 F10 direkt :-) |
|
|
Ser ett stort problem med E90 förutom storleken.(Behöver plats til 2 barnstolar) Den har inga riktigt goa stolar. Bästa alternativet är en trång sportstol :( |
|
|
Främsta skälen till att jag sannolikt byter in min E91 mot en F11 är bagageutrymmet samt att det vore gött med lite bättre långfärdskomfort. Tycker att kupéutrymmet är helt ok för oss i trean (2 vuxna, en tvååring) men bagageutrymmet är för litet när man ska ha med barnvagn på i princip alla utflykter. Då blir bagaget direkt fullt. För tillfället lägger jag dessutom 150-200 mil i veckan i bilen och då skulle en lite mer inställsam fjädring och mindre spårkänslig gång vara mumma. Ibland överväger jag dock att köpa loss min 335:a när leasingen går ut istället för att köpa en F11. Anledningen är främst att jag tycker att nya femman inte alls är lika involverande att köra som trean. Har testat flertalet motorer och chassikombinationer men den där riktigt pockande körglädjen vill aldrig riktigt infinna sig. Den finns ju i trean men den kan ju därmed också vara lite enerverande på de långa passen på dåliga vägar. Hur man än vänder sig...... Svårt val! Som tur är har jag några månader kvar att fundera:-) Mvh Arese |
|
|
F10/11 har ju ganska mycket större kupéutrymme både fram och bak jämför med 3-serien. Dessutom är den mycket tystare. Mer storbilskänsla, lyx och komfort. Sedan behöver jag bagaget i F11:an. På långturer åker även takboxen på ibland. Nästa treserie kan dock bli riktigt intressant när den får lite ny teknik. Då får man ta sig en funderare på om utrymmet räcker i den. |
|
|
Frågan är helt klart intressant och motiverad. Ibland köper vi nog större bilar än vad vi egentligen behöver. Men främsta skillnaderna tycker jag ett par svar ovan fångar perfekt: 1) komforten är oerhört mycket bättre i F10/F11 än i E90/91, dvs fjädring, sittkomfort, ljudkomfort, isolering 2) en mycket modernare bil med möjlighet till flera tillval och modernare chassi. 3) utrymmet skiljer ändock en del, om inte mycket. Däremot så blir säkert nästa generation 3-serie väldigt intressant och blir kanske för många den optimala bilstorleken. Se bara på Audi A4-s framgångar sen den blev lite större och det tappet som storebror A6 fick i den egna familjen. Tror det kan bli liknande mellan trean och femman 2012 eller när nu trean kommer. Trean, speciellt 335-an är dock en mycket roligare bil att köra, ger mera vägkänsla, sportighet och känns mycket roligare. Femman är dock överlägsen som komfortbil. |
|
|
Bure>> Håller med dig om E90:s stolar. Sportstolar är för trånga (jag är inte speciellt fet:))och standardstolar är för korta och ej tippbara. 5seriens stolar (både gamla och nya) är ok i alla tre varianterna, Std, Sport o Komfort. Hoppas nya 3.an får bättre stolar. Annars är 5:an enda alternativet för min del även i fortsättningen. |
|
|
Jag kommer efter årsskiftet byta min 330d till en 525d eller 530d eller möjligen en bensinare. Jag trivs förträffligt i 330 men den är en aning trång. Ska hela familjen åka till fjällen blir det till att välja familjens Passat -04 istället. Framförallt är det bagageutrymmet i trean som är för litet. Man har ju inte unnat sig en BMW för att sen sätta sig i en Passat på långresorna. Jag kör en hel del nere i Europa. Ensam i bilen är 330d en dröm. Snål snabb och komfortabel. Efter att ha provkört några nya 5-seriebilar med olika motoralternativ måste jag tillstå att komforten är ännu ett snäpp vassare i femman. Troligtvis marknadens skönaste bil att sitta och sluka mil i nere på kontinentens släta motorvägar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.