|
|
|
|---|---|
|
Såg att BMW erbjuder privatleasing som finansieringsalternativ. Länk Gissningsvis är det ett i slutändan dyrt alternativ. Är det någon som har erfarenhet? | |
Verdi |
Har du en bostad du kan belåna mer så är det nog att föredra. Jag skulle nog köpa loss bilen direkt och lösa finansieringen på annat sätt. Har svårt att tänka mig att det är särskilt fördelaktigt. |
| Vad skulle fördelen med privatleasing vara? Tar du den på avbetalning så har du avdragsgill ränta. I båda fallen har du fri service, garanti och vagnskada. I privatleasingen så HYR du bilen och har ingen del av kostnaden avdragsgill. Enda fördelen skulle väl vara att du slipper kontantinsatsen. Men lån i bank eller avbetalning skulle jag iaf rekommendera. Speciellt det sista där du kan förhandla dig till en "låg" ränta i dessa tider och använda bilen som säkerhet och ha kvar möjligheten att låna i bank istället för bostadsändamål och liknande. Visste faktiskt inte att BMW Financial Service har Privatleasing. Frågade för några månader sen om detta då jag hade en spek på en av mina fd bilar som ville ha "leasing" och var privatperson. Fick då svaret att man ej hade detta. Måste vara något nytt? | |
| Visst missar man ränteavdraget. Å andra sidan är det inte så mycket värt i dessa lågräntetider. Fördelen är väl att man har förutsägbara kostnader, inklusive den största, dvs värdeminskningen. Det största frågetecknet huruvida det är dyrt eller billigt är väl snarast vilken restvärdenivå leasen baseras på. | |
| Oftast är ju restvärdesnivån på denna typ av kontrakt så väl tilltagna att du skulle kunna få ut mera vid försäljning av bilen den dagen du kliver av bilen, än vad restvärdet säger. Det är som att jämföra att hyra en bostad och äga en bostad som du belånar för att köpa. Oftast är det billigare i längden att köpa än att hyra. Men för den som vill ha fast månadskostnad och inget oförutsett så kanske det är bra men det blir säkert dyrare än att köpa, det är iaf min bedömning. Har suttit och gjort den här typen av kontrakt tidigare och som lev måste man ta i rätt mycket för att kunna garantera restvärden mm. Pengar som hyresmannen alltid får stå för! | |
Verdi |
Får man inte välja att behålla den eller sälja den privat efter att leasingperioden gått ut, precis som om man har en förmånsbil? Om man är låst till ett väldigt lågt restvärde är det ju en usel affär, iaf 9 ggr av 10. |
|
Hänger väl på om det är operationell eller finansiell leasing. I det här fallet låter det som det förstnämnda. Operationell leasing innebär att leasingbolaget garanterar ett restvärde och man betalar en fast avgift per månad som täcker allt. När kontraktet går ut lämnar man tillbaka bilen. Givetvis måste leasingbolaget då lägga på lite extra marginal (= kostnad för leasingtagaren) för att kunna ta risken att garantera restvärdet. Finansiell leasing innebär att man sätter ett uppskattat restvärde efter leasingperiodens slut men att en avstämning görs vid leasingperiodens slut. Skulle bilen då säljas till ett lägre pris än det uppskattade restvärdet får leasingtagaren ta smällen, eller omvänt - om man vid leasingperiodens slut exempelvis väljer att sälja bilen privat och man får ut ett högre pris än restvärdet kommer leasingbolaget bara vara intresserad av att få tillbaka återstående restvärde. Den "vinst" man gör återförs då som lön så att man får skatta för den. Det normala är också att leasingtagaren betalar ett schablonbelopp som skall täcka service, tvätt, förbrukningsartiklar m.m. men att detta stäms av mot den faktiska kostnaden man haft. Skillnaderna är alltså att man med finansiell leasing betalar för precis de kostnader man haft (värdeminskning, service tillbehör m.m.) och själv tar risken om exempelvis bilens värde blir lägre än det uppskattade restvärdet. Med operationell leasing vet man precis vad det kostar och leasingbolaget tar risken, men i de flesta fall blir detta dyrare i slutändan i och med att leasingbolaget givetvis tar betalt för denna risk. Skulle tro att finansiell leasing inte är möjligt att teckna för privatpersoner, utan att enda alternativet där är någon typ av operationell leasing. Som privatperson kan man ju heller inte dra nytta av flera andra fördelar som finansiell leasing innebär i och med andra regler jämfört med företag. |
|
|
Var inne på Bilcentralen i helgen och frågade om privatleasing eftersom jag var nyfiken. Varken säljaren eller hans kollega hade hört talas om det... Antingen är det något nytt eller så är det väl inte efterfrågat överhuvudtaget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.