AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.035

Backspegel värmer inte Mystiskt

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej alla BMW fans där ute.

Har en Backspegel fråga. Min backspegel på höger sidan värmer inte. Jag har kollat att det kommer ström fram. det kommer fram i pulser. samt har tagit bort backspegeln och mätt upp den. har cirka 2 Ohm i motstånd om jag minns rätt i själva spegeln. Har sandpapprat och gjort rent kontaktern samt sprayat med Oxide clean osv.

Kan man göra någonting annat. Vad kan felet vara. det borde enligt mig inte finnas så många fel nu?

Vet att detta värmesystem är lite komplext så jag frågar. Någon som vet vad man kan kolla härnäst?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
om det bara är två ohm i slingan blir det nog inte så varmt, borde vara mer motstånd tycker jag. 2ohm är ju nästan kortslutning
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Det var en bra poäng. Blev nyfiken så jag gick ut o hämtade in spegeln o mätte den till 2,66kOhm.

Kan man dela spegeln från plasten för att se hur det ser ut under, eller förstör man den då?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
med 2,66kohm borde det ju bli lite mer drag i grejorna:P

hur spegeln set ut invändigt får du fråga någon som vet;)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Har du 2.6 kohm så är spegeln trasig. Det blir bara 0.06W isåfall, och det lär inte bli särskilt varmt.

2ohm som du sa först däremot, det blir 85W och det låter ju rimligare.

Ju mindre motstånd (lägre ohm) ju högre effekt. Inte tvärtom alltså.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hej, Nu tänker ni fel. Ju lägre motstånd/resistans(Ohm) desto högre ström och därigenom mer effekt. U=R*I (spänning=resistans * ström).
P=U*I (effekt=spännning * ström).

//Lasse
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Någon som vet vad Ohm talet bör vara? Jag kan inte lossa på vänstersidan och kontrollmäta då den verkar vara limmad av föregående ägare. Är rädd att jag tar sönder fästena.

/Ulf
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Som jag skrev så blir ju 2ohm 85watt vid om vi antar 13V. Nu vet jag inte vad en spegel brukar dra, men 85watt låter väl inte helt otroligt? Man kör dom ju bara några minuter åt gången.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tänk på hur varm en glödlampa blir på 85 W. Skulle kunna tänka mej en tio eller tjugondel, dvs 4 till 8 W, dvs 25-50 ohm´.

//Lasse
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Är det nån som vet antal watt eller ohm? Så man vet om det är trasigt. eller om någon kan mäta sin egna spegel?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Möjligt att du har mer rätt än vad jag har Lasse. Försökte hitta något om effektförbrukningen på nätet, men hittade bara att lastbilsspeglar verkar dra mellan 20 och 40W, men då är ju dom många gånger större så dina siffror kanske stämmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.