|
|
|
|---|---|
|
Jo jag har en 330 som det står till vänster. Oljelampan lyser lite då och då när man stängt av bilen, och fram till nu så har jag såklart pytsat i lite olja då. Exempel: Oljelampan (orange) tändes i förrgår en av gångerna jag stängde av bilen, DOCK så fyllde jag ingeting då pga. att jag hade slut i flaskan, och sen har den hållt sig släckt alla andra gånger jag stängt av bilen (är i farten ganska mycket). Sen idag medans jag var påväg hem så tändes den under körning, men då jag var tvungen att stanna till vid affärn, när jag kom ut ur affärn och startade bilen så lös den inte, och inte heller tändes den då jag parkerade hemma igen. Gick ut nyss och skulle fylla ny olja efter att bilen stått 1 timme ungefär, och kollade då för en gångs skull nivån på oljestickan, just i mitten av markeringen. Vad jag kan tänka mig så ska väll oljenivålampan (orange) börja lysa varje gång man slår av bilen OM nivån är för låg? Inte bara någon gång då och då? Och innan idag så är det ett tag sen jag fyllde sist. Kan det vara så att oljenivåmätaren spökar för mig, och sen förbrukar motorn den olja jag pytsar i extra, då det som... Blir för mycket? Mvh! | |
| Jag körde ända tills oljan var på min (vilket man ska enl. instrukt och sedan fylla en hel liter, fast i praktiken fyller man ju alltid långt innan min nivå) för att testa en gång. Lampan tändes när jag parkerade och stod stilla. Då var nivån precis på min. Lampan tändes inte när jag senare åkte hem (en mil) och inte heller när jag hade parkerat. Men då fyllde jag i upp till max igen så vet ej när den skulle ha tänts igen. | |
| Okej, det konstiga är att jag inte ser på oljestickan att det är lite olja... Igår när jag for iväg igen efter jag skrivit här, så tändes den igen under körning, stannade då och fyllde, så då får vi väl se hur länge den är släckt den här gången. Men alltså så ska den inte börja lysa varje gång man stänger av bilen om det är låg nivå, vilket jag tycker verkar mest vettigt...? | |
|
Den borde väl lysa i alla lägen då bilen detekterar låg oljenivå? För övrigt ska du ju inte fylla i olja hela tiden utan att kolla nivån med oljestickan! Om du har fel på oljenivågivaren och fyller över max kan du få problem! Dvs stanna alltid och vänta några minuter, kolla nivån på stickan innan du fyller på. |
|
|
Om bilen står efter körning så rinner ju olja ned i tråget igen, och lampar lyser inte. Det är ju gott tecken att det inte är rejält underskott. Jag fick lysande varning när jag stängde av motorn och fyllde på olja och såg inte lampan tills nästa service, ung 1000 mil senare. Sedan, fyller du på rätt olja? Eller är det fulolja. |
|
|
Byt oljesensor, hade med liknande problem innan och det löste sig efter bytet.... Bytet är både smidigt och billigt, 150:- kostar sensorn på Länk Sensorn sitter nere på tråget med två skruv. // Alex |
|
|
nip: Jag hade rätt nivå enligt stickan efter att bilen stått och oljan fått rinna ner i tråget, men ändå så tändes lampan efter ca 20 min körning därefter... Fyller på med samma olja som bmw säljer, fast köpt på mekonomen som säljer samma olja under ett annat namn. A73X: Låter lovande, men hittar inte någon sån för 150 kr där... Länk Den där är det enda jag hittar, som känns mest rätt ? Lite dyrare än 150 kr, länka vad du menar :) Tack för alla svar! |
|
|
AC Cobra: det var några lappar mer ja, tror det var från Tyskland jag fixade min. Älskar verkligen priserna där! :) Kolla om du hittar något där www.ebay.de Tror att oljesensor heter: Öl-Sensor Skulle kunnat leta åt dej men är själv på jakt efter broms-kit där så de får du göra själv:) // Alex |
|
|
Men är det inte just så det borde bli - när motorn går så sjunker oljan igen. Varningenlampan skall ju varna för att oljan närmar sig minstrecket, som jag fattat det. Så du är nog lite generös i din bedömning av nivån gissar jag. Fyll på så det inte går över max, så fixar det sig nog. Låt motorn vara av och vänta 5 minuter efter påfyllning eller så minst så det rinner ned i tråget före avläsning. Jag fyllde på en liter när min lyste och det höll då 1000 mil till nästa oljebyte. Jag tror inte du behöver byta givare alls. |
|
|
Nivån på stickan gäller ju med avstängd varm motor några minuter efter avstängning på plant underlag. Så skulle man försöka mäta på stickan med motorn igång skulle det visa för lite fast det inte är så. Givetvis vet BMW detta och har konstruerat oljesensor med tillhörande algoritm för att ta detta i beaktning. Det är mer avancerat än bara en enkel vippa i tråget. Däremot är det ju bra om du har rätt oljesticka (artikelnr) så att den har rätt längd och att sticka och rör är hela! Om detta är OK och du vid varje _korrekt utförd_ manuell nivåkontroll på stickan faktiskt ligger tydligt mellan min-max är ju något fel med givare, kablar etc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.