AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.009

Onormalt däckslitage 320xd -09 (båda bakdäcken)

Sida 2 av 2
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja det här att däck blir gamla och hårda känns som ett ickeexisterande problem idag. Däcken går ju åt på nolltid.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Rätta upp din toe vinkel i bakvagnen ;)

Här är lite mer info du kan se på Länk

Er sk korta körsträckan beror bla på däckets gummiblanding kolla vad för gummi index ni har på däcket.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
På den andra bilden är det tydligt att du har ganska jämnt slitage på bägge ytterkanter. Däremot har du inte fått ut max från mitten, så jag skulle snarast säga att lufttrycket varit lite fel, troligen har du väl kört för lågt tryck på semestertrippen. På 750 mil hinner man slita rätt mycket.

Mina sommarhjul brukar f.ö. vara rätt färdiga efter 2500-3000 mil, åtminstone bak. Moderna lågprofildäck (ca 50-profil och lägre) slits fort.
HerrVolvo: Eftersom du har xDrive är det standard fjädring på din bil. Sportfjädring finns bara till de bakhjulsdrivna bilarna och där ingår det i Dynamic-paketet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har också (dålig)erfarenhet av att RFT-däck slits mycket snabbare och mer ojämt än "riktiga" däck....

Visst är det lite mer slitage på insidan, men i det stora hela är däcken utslitna i mina ögon - det är inte långt kvar till slitageindikatorerna längst ut och då är det bara 1,6mm kvar.

Men ur ett lagligt perspektiv är de nog fortfarande OK, då mönsterdjupet bara mäts på mittre delen av däcket och längre ut kan däcket vara extremt slitet så länge inte korden tittar fram.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Johan B => Mönsterdjupet mäts över hela däcket. 80% av däckets totala bredd måste uppfylla lagens krav om 1,6 mm alt. 3mm mönsterdjup.

Mvh/ Niclas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Niclas, om man skall vara riktigt noga är det däckets mittre 75% som räknas som huvudmönster i däcket och där får man inte underskrida 1,6 resp. 3,0mm enligt lagen...utanför det området får däcket faktiskt vara hur slitet som helst, så länge inte korden tittar fram.
Den regeln är skriven så för att eventuellt snedslitage pga felaktig hjulinställning inte skall leda till att man "i förtid" behöver byta ett däck som i övrigt är "fräscht".

Nu är iofs ett bildäck direkt olämpligt långt innan slitaget gått så långt att man kommit ner till just 1,6/3mm i huvudmönstret...!
3 respektive 5mm brukar man väl säga är gränser för när däcken börjar tappa merparten av säkerheten vid dåligt väglag (regn/snö och slask) och att det är hög tid att byta om man vill vara någorlunda säker!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
16
HerrVolvo
320D Xdrive -09
Vad hände?

Jag var in med bilen och där trodde dom inte att det hade med hjulinställningen att göra. Men när dom kollade den så visade det sig att bakhjulen inte var ok, detta fixade verkstan och två nya däck.

Skönt att det löste sig samt att du även slapp utgifterna för nya bakdäck. Men jag har en känsla av att verkstaden kände sig extra snäll den dagen. =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att du troligtvis hittade felet. Vet du vilket värde (tex camber, toe) som var fel? Ibland får man ett papper med sina värden samt gränser (se mitt första inlägg).
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har kört på två sorters 17" RFT däck, Continental SportContact och Nokian Z.

Båda sliter hårdare på insidan än på utsidan, och jag har rätt hjulinställningar, Coni-däcken hade c:a 3 mm mer mönster på utsidan än på insidan.

Kör Nokian 17" icke-RFT däck nu, ska se hur dom sliter jämfört med dom andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.