|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kollade mina bakdäck idag och upptäckte att båda bakdäcken är helt blanka längst in. Är ingen expert på däck men det ser inte normalt ut i mina ögon. Bilen har gått 4300 mil. Sommardäcken har uppskattningsvis suttit på ca. 2500 mil. Vad är det som orsakar ett sånt här slitage? Är det något fel i bakvagnen? Däcken i fråga är 17-tums Sportcontact. Bildlänk: Länk | |
|
Jag tycker däcken ser allmänt utslitna ut och när dom är så nära olagliga så kanske innersidan visar tydligare tecken på slitage på en BMW pga hjulens lutning? |
|
|
Allmänt slitna skulle det stå. Allmänt utslitna vet jag inte vad det skulle vara :) |
|
|
Blir så på alla bmw´s börjar man på ha mycke vikt i skuffen eller fjädrar/stötdämpare bak så "sätter" sig bilen och bak däcken börjar peka utåt på bilen! Hälst om man kör med bredare däck och sänkning så blir det bara värre! Så styvare dämpare och fjädrar fixa problemet! |
|
| Dom är inte "allmänt slitna", det är fotot som är dåligt. Det är mycket kvar av mönstret överallt förutom längst in där det är blankslitet. | |
| Bilden du länkar till visar att däcket även är slitet i ytterkant. För det är ju inte många millimeter kvar till klackarna som syns. | |
|
Har gått igenom alla handlingar som jag fick vid bilköpet. Två av sommardäcken var helt nya när jag köpte bilen. Bilen uttagen i trafik april 2009. Jag köpte den januari 2010 och då hade den gått 2200 mil. Mest troligt så har ett par bakdäck körts slut på mindre än 2200mil. Jag slängde på de sämre däcken (förmodligen har dom suttit fram föregående sommar). Är det normalt att köra slut på däcken på 2000 mil? |
|
| näe men gå och ställ dig bakom bilen och kolla hur däcken luta! Kolla om du har dåliga dämpare / fjädrar och gör en fyrhjuls inställning! | |
| Bilen är fortfarande under garanti. Får väl snacka med säljaren och höra vad jag ska göra. | |
Deora |
Ditt däck är ju nästan slut på utsidan med,,, max1 - 1,5 mm kvar till slitageklacken,, snedslitna däck får ju alla bmw med tanke på deras delade bakvagn :P |
| De står tydligt på sidan av däcket vad ditt problem är. RFT,RSC,ZP och allt va dom kallar runflat däcken. Dom är stenhårda i sidorna på däcken och har man då en liten inåtvinkel på bakhjulen som bmw har, så ger inte däcken med sig i den inre sidan som ett vanligt gör och detta medför större slitage på innerkanten. | |
Verdi |
De borde absolut klara mer än 2000 mil. Särskilt som det är en 4-hjulsdriven bil. Svårt att få den att spinna loss. :) Jag har ett liknande problem på framdäcken där utsidan är helt blank men resten av däcket är ok. De har rullat i ca 3800 mil. |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lutningen på däck/fälg (sett bakifrån) kallas camber och spelar en mycket stor roll när det gäller snedslitage av däck. Lutar däcket inåt i överkanten säger man att man har negativ camber. Lutar däcket utåt i överkanten säger man att man har positiv camber. Här är ett exempel på extrem negativ camber på bakhjulen Länk Geometrin på de flesta bakvagnsupphängningar gör att man får mer negativ camber vid kompression dvs när fjädringen trycks ihop. Detta kan ju ske vid hård kurvtagning, tung last eller med sänkfjädrar. För mycket negativ camber sliter däck ojämnt, det är då alltid insidan som slits ned först. Misstänker du således snedslitage pga bakvagnsgeometri så rekommenderar jag dig att åka in till en däckverkstad och få alla värden (camber,camber/toe) för både fram/bak uppmätta. Då får du svart på vitt om några vinklar är fel och även hur pass mycket fel de är. Då vet du dessutom om det är bakvagnsgeometrin du ska försöka korrigera eller om du ska gå vidare och leta efter andra felkällor. Så ur man än vrider och vänder - vill du hitta orsaken till snedslitaget - börja med att få dina hjulvinklar uppmätta. Notera att den statiska ride height (som används när man mäter upp alla vinklar) har inget med stötdämparna att göra (tidigare inlägg kan tolkas som att både fjädrar och stötdämpare påverkar nivån men detta är inte sant). Du kan plocka bort stötdämparna och bilen kommer ha precis samma statiska ride height som innan. Såhär såg mina värden ut (före/efter justering av styrstag) Länk Länk Länk Länk Länk |
| Brukar köra slut på mina 17-tummare på Saaben efter ca 3000 mil och det är med gubbkörning. Jag tycker däcken håller väldigt kort tid. | |
|
Felet är att du kör för långsamt i kurvorna ;) Nåja, annars håller jag med ovanstående. Kolla hjulinställningen. Och om du kör mycket med släp eller tung last kan du få onormalt slitage på insidan bak. I det fallet kan det vara värt att minska camber något på bakhjulen, även om det ligger inom specifikationerna idag. |
|
|
Körde också slut på bakdäcken där utsidan är slitet men knappt något i mitten. Kan de vara så att man måste pumpa däcken hårdare? Hade 3,2-3,4 bar på bakdäcken 275/30/19. Jag har aldrig förbrukat ett bar däck så snabbt under mina 13 år som körkortsinnehavare och då har jag kört samtliga av mina bilar mappade. "Riktiga män kör diesel" |
|
| jo hårdare du pumpar hjulen ju mer nöts det! då blir hjulet stenhård och rör sig inget så då nöter det ännu mer på insidan! jag kör 2,8 på min 225/45-17 eller om det är 2,6 minns inte riktigt | |
| Du har ju ett relativt jämt slitage, som mest har du väl ca 2-2.5mm mönsterdjup. Visst är insidan betydligt mer sliten men däcken är ju ändå skräp. Kör du med originaldim på däcken samt original ET? Om inte så kan det vara en bidragande orsak. Nu vet jag inte om man kan ställa vinklarna bak på E9X men kan man det så skulle jag ta bilen till en erkänt duktig verkstad o be de ställa in allt enligt konstens alla regler, där man även beaktar att hjulvinklarna mäts med "lastad" bil, dvs om det är så på E9X. Min bruxis slet däcken BÅDE på in o utsida (utslitet på ca 5000mil). När däcket plockades av såg man vilken "kant" det var ungefär mitt på däcket, bilen var hyffsat känslig i styrning i högre farter...Nu har jag fått framvagnen inställd igen för 223 gången o denna gång stod jag med o kollade så det "blev" rätt. Normalt ställer de bara "toe in" (tror jag det heter) genom o vrida på styrledsstagen. Jag såg dock att cambern var väl utanför spec så de fick fixa det med även om det inte är lika lätt som toe-in. Har nu kört ca 1000mil med däcken o slitaget ser bra ut, än så länge | |
| Herr.Bayer: Nu hade du för breda däck för bilen vilket kan vara en bidragande faktor till däckslitaget samt att dina fälgar har för bilen fel ET (vill minnas att du valsat skärmarna för att få plats med bakhjulen). | |
|
Kollade däcken idag igen. Ni hade rätt, dom är slitna övrigt också. Tycker dock att 3000mil är lite väl kort livslängd på ett däck. På min gamla Volvo 940 körde jag 9-10 000mil på samma däck :). För övrigt kan jag säga att bilen är helt original. Har dynamic paket på den så fjädringen är hårdare. Har ingen dragkrok, kör oftast ensam eller med en till vuxen och en 8-åring i baksätet. Men, jag har varit på bilsemester i somras och då var bagaget fullt med kläder och annat krafs. 750 mil blev det under semestern. Tog ett foto till på däckstackaren. Länk |
|
|
Justera cambern. Vilket däckdimension? SC2 eller SC3? Vilket däcktryck har du använt? Min erfarenhet är också att nyare bilar sliter ut däck (17") på halva körsträckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.