AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.097

Elfel E60/61

Har nyligen köpt en E61 -04 med 10tm på mätaren och har fått följande fel:
tappar minnesinställningar för höger backspegel och ratt (sportstolar med minne)
serviceintervaller ändrar sig, plötsligt är tex bromsvätska och microfilter 300 mil overdue när samma sak igår var 1000 mil bort...
Radion tappar kanaler men vid omstart är det som vanligt
Insynskydded dras ibland inte undan när jag öppnar bakluckan - har bytt elmotor.
Indikerar för flat-tyre trots att jag har rätt tryck i däcken och nollställt indikatorn.

Någon som har en idé om vad det kan handla om?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
När batteriet är dåligt eller kass brukar alla möjliga konstigheter kunna uppstå
prova det först

Ha deT
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med stor sannolikhet antennförstärkaren som sitter uppe vid översta bromsljuset och läcker in vatten: Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan även vara trasig kabel i bakluckan...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hade kass radiomottagning när jag köpte bilen. Läste på ett amerikanskt forum om detta. Tror även att stolsinställningen kan bli knas om databussen inte fungerar som det är tänkt på grund av detta.

Jag tog ut kortet som sitter under spoilern på bakluckan och gjorde rent kortet med isopropanol samt lät det torka länge. Det var minst sagt fuktskadat, tänkte att jag skulle behöva köpa ett nytt men testade att monterade det åter och det fungerade faktiskt finfint igen. Limmande locket för att förstärka den urkassa tätningen. Det kommer ju in vatten där.

Har kört i 2 månader utan problem nu.

Nu väntar jag bara på att kablarna till bakluckan ska börja jävlas...
Hej igen!

Har testat att ladda batteriet och även lämnat in bilen på felsökning hos BMW. De hittar inget fel men problemen kvarstår.
Återstår att testa rengöring av kortet under bakspoilern - några tips på hur jag ska göra?

//J
Visa användare
7
Mojito
530iA M -04

Tidigare:
523i -96
525i -94
745iA -84
Tjenare, jag lånar lite plats här.

Igår började min e60 530iA leva om, det började med att jag fick upp varning om att
ABSen lagt av, kort följt av att växellådan hade problem, därefter att jag hade punka.
I-drive displayen blinkade hej vilt, jag kopplade i en ODBII läsare idag och fick felkoderna p0597 och p0599 som har med någon termostat att göra.
Även det här fick jag upp på displayen.
Länk
Då började jag fundera om de kunde vara så att batteriet har börjat ge upp och skapar allt spökeri i bilen är en -04, har precis ramlat över 10tusen mil sträcket och har avtagbar dragkrok med tillhörande kontakt.

Har inte möjlighet att ladda batteriet förrän i helgen och jag kan tillägga att det har regnat samtidigt som det här och det kanske kan ha ett finger med i spelet!?

Någon som har nån vild gissning om vad det kan vara?

Tack på förhand
Visa användare
7
Mojito
530iA M -04

Tidigare:
523i -96
525i -94
745iA -84
Nytt batteri och allt fungerar som det ska igen för utom att felkoden p0599 finns kvar, men motorn blir ej överhettad så den ignorerar jag tillsvidare. Köpte samma styrka på batteriet så datorn har inte behövts programmerats för de nya.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.