|
|
|
|---|---|
|
Jag är halvsugen på en Octavia RS (02-04). Någon som vet några brister eller annat man måste tänka på? Är ju som sagt VAG 1.8LT motorn så den känns säker. | |
|
Som vanligt på 1.8t motorerna. - Luftmassemätare - Dumpventil - Tändspolar Det är dock inga saker som ruinerar de flesta personer... Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Tändspolarna är i regel redan bytta på garanti. Dumpventil och LMM felar inte oftare än på någon annan bil. I övrig är 1,8T bland de mest driftsäkra motorer som finns, förutsatt att olje- och kamremsbyte sköts. Jag hade dock hellre köpt en A4 B6 01-05 för samma pengar. Bättre detaljkvalitet och komfort. Octavia RS är precis som Golf GTI övervärderad som begagnad. MVH Christofer |
|
|
Tack för svar! Jag är 191cm lång, sitter inge vidare i en e36a, Hur mycket större är a4 / octavia? |
|
|
Jag är liten själv och kan inte svara på det, kan dock inte tänka mig att det skulla vara några problem att hitta en bra körställning och få plats någon av modellarna. Det lättaste är att provsitta/provköra själv. Sportstolarnas (som du bör välja) i A4 är dock bättre än Octavias dito och har t.ex. utdragbart lårstöd, det är ju bra när man är lång. MVH Christofer |
|
Verdi |
Sportstolarna i gamla A4:an funkade bra för mig, är 189cm. |
Verdi |
Jag hade för övrigt en A4 1.8t i 190-hk version. Chippad till 230hk och quattro. Skitkul på vintern. Finns ingen sån på blocket nu men köp en sån om du hittar. Den drar dock uppåt litern blandat... |
|
Har också haft en A4 1,8TS 190 hk quattro S-line, chippad av Dahlbäck. Den drog under 0,7 l/mil på långkörning, runt 0,9 om man bara körde kortkörningar. 163-hästaren går också att "chippa" till drygt 200 hk. MVH Christofer |
|
| Fördelen med Octavian jämfört med audin är väl att Octavian inte har den där framvagnen med tusen länkarmar som ofta blir glapp eller lever om. | |
Verdi |
Kanske det. Men är inte Octavian både bullrigare och plastigare? När jag skulle köpa dieselbil så var jag lite inne på en Skoda Octavia RS Diesel. Den på 170hk. Men efter att ha läst en del tester där den fick kritik för att vara bullrig så ändrade jag mig. Det är jag glad för idag. :) |
| Om den har FSI bränslepumpen som drivs av kamaxeln, så kolla upp den. Vid sliten trycka till pumpen så kan man åka på att byta både pump och kamaxel! | |
|
Hej Oscar. Om du är intresserad av en rs, så sålde min grabb sin till min arbetskompis. Bilen är en 03 med ca 9500 mil ´på mätaren. Bilen ska in på besiktning snart. Länk Skickar med bilder. |
|
|
Länk Testar med en ny länk, hoppas det fungerar denna gång istället. |
|
|
Mustang: A4 har inte onormat mycket problem med länkarmar efter -99B. Verdi: Octavia är precis som du säger (och som jag sa) mycket plastigare och bullrigare än A4. gOry: 1,8T har inte direktinsprutning. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.