AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.111

8 dagars på en parkeringsböter.

Fick en parkeringsböter för mindre än 30 dagar sen och satte upp betalningen på min internetbank att betalas vid måndasskiftet.(24 dagar från själva utfördandet av bötern).
Nu helt plötsligt har jag fått ett krav från inkasso på 460kr och det har inte ens passerat 30 dagar. Nu läser jag på kravet att pbötern skulle ha varit betald inom 8 dagar.
Kan man sätta hur kort betalningsvrist som hellst på en "böter"? Finns det ingen lag som reglerar detta?
Står det inte på lappen när den skulle varit betald?

Boldly goes where no BMW has gone before
Har läst på lite och det är ok att sätta vilken virst man vill men att det tydligt måste så på påminnelsen. Nu är det ju så att jag inte fått någon påminnelse utan det kom direkt från en inkasso firma. Nu ska det enligt lag när det gäller p-bot alltid skickas en påminnelse först så nu ska jag bestrida detta.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det kan ju vara så att b-boten på rutan försvunnet, och då måste man ju få en påminnelse så man har en chans att betala. Du skall absolut överklaga de extra kostnaderna.

BMW CS #5206
Hur mycket var boten på från början?
Den var på 300kr och sen slog dom på 160 inkasso kostnad
50 kr är väl max kravavgift?
Ersättning enligt lagen (1981:739) om ersättning för
inkassokostnader m.m. lämnas, om det inte finns särskilda skäl
till annat, med högst

1. femtio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i
2 §,

2. etthundrasextio kronor för krav som avses i 3 § 1,

3. etthundrafemtio kronor för upprättande av amorteringsplan
som avses i 3 § 2. Förordning (2003:294).

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Betalning inom 8 dagar är väl typ standard för P-böter. Har en framför mig som frun lyckades få för några dagar sedan och där är det 8 dagar.

Lite OT...
Min fru jobbar på en kommunal skola och då skolan ligger hyffsat centralt så är det betalning dygnet runt på deras parkeringsplats. De anställda köper ett månadskort för 350kr vilket hon alltid gör. Förra fredagen (1/10) så tänkte hon inte på att det var ny månad utan septembers månadskort lågt snyggt och prydligt i rutan. Vid 10-tiden sprang kommunens parkeringsbolag runt och lappade alla bilar som inte hade giltig biljett... Antar att den 1:e i varje ny månad är lite av en fest för parkeringskontrollanterna...

___
//Ulf
gO
1.407
gOry
335i Touring
Lite off topic.
P-bolag är så äckliga, även hyresvärdar kan vara äckliga, där vi bor och driver ett familjeföretag så hyr vi 4 platser varv 2 har vi fått lov att bygga själva.
En dag så bestämde sig värden att byta till ett nytt p-bolag som var väldigt ivriga på att lappa våra bilar av olika anledningar tex. felaktig p-tillstånd till platsen, då både plats och tillstånd var unika med ett id-nr. dock så var platserna inte utmarkerade med sitt nummer!
Har man 8 bilar och 4 tillstånd så blir det sällan rätt när tillstånden flyger fram och tillbaka mellan olika instrumentbrädor.

Tror vi fick ihop runt 14 lappar under en period på 1-2 månader.

Och hyresvärdens ursäkt var att de ska minska felparkerare, som om att vi hade problem med det tidigare, handlar om 8-10 platser i ett lugnt område i sthlm.
Jag ringer hellre bilägaren än p-bolaget om någon står fel, det löser problemet istället för sura miner.
Åtta dagars betalningsfrist är inga konstigheter, utan fullt okej. Många tror att man alltid har 30 dagar på sig oavsett vad det gäller, men så är det icke.

Vad gäller inkassokravet så framgår det inte om Decerto fått en påminnelse innan eller inte, men i det här fallet ska inkassokravet ha föregåtts av en avgiftsfri påminnelse. Observera att detta endast gäller just parkeringsavgifter, normalt sett behöver man faktiskt inte skicka någon påminnelse alls, även om de allra flesta gör det.
@Anders det var precis det jag försökte förklara i mitt tidigare inlägg, kanske var lite otydlig:D fick ingen påminnelse(som ska vara gratis enligt lag när det gäller pbot) utan inkasso direkt på +160kr som är max påslag enligt lag.

@Backard det där paragraferna gäller inte pbot. finns ett eget kapitel för det.

Hur gick det då? Jo jag orkar inte strula för 160kr utan betalar. Ringde och påpekade att jag inte fått någon påminnelse men eftersom dom inte fått någon i retur räknar dom med att jag fått den. Det är med andra ord jag som har ansvar för att posten gör sitt jobb.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
8 dagar för en parkeringsbot är väl ok. När jag byggde hus fick jag fakturor på flera hundra tusen med 10 dagars betalningstid.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Men är det inte alltid så att det ska vara 30 dagars betalningsvillkor om man inte kommit överens om annat? Oavsett vad det handlar om.

"BMW six appeal"
Gordan jag hoppas inte dina fakturor kom som en överaskning som min pbot. Liksom changsbygga ett hus och hoppas att man inte får några fakturor :P
Th
593
Theobald
750ial -88
Är visserligen en gammal tråd, men det finns ett sätt att ställa till det för den instans som vill ha in bötes-beloppet.

När man fått en P-bot på t.ex 300 kr så ändrar man beloppet på inbetalningen och skickar således bara in 20 kr.
Efter ett tag kommer det att dimpa ner en påminnelse att man fortfarande är skyldig 280 kr. Då skickar man in 20 kr till och får en ny påminnelse, och så där kan man hålla på.

Grejen är att så länge man betalar in nånting, så kan boten aldrig gå vidare till inkasso!

Gör man så här kommer administrationen hos den som kräver in pengarna att "käka upp" beloppet på 300 kr.

Det är visserligen några år sen jag själv testade det här, men antar att det funkar än idag!

Vad kallas det, civil olydnad!? :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Och vad är vitsen?! Den tiden som man själv får lägga ner på att betala 20 kr i taget är också värd en del för mig! Har man fått böter och det är legalt så är det bara och betala!

Alpina B8 Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tror att Theobald menar, om P-bolagen ät grisar, kan man grisa tillbaka. Helt rätt!
Abbe: Det är bara att uppskatta hur lång tid det dröjer mellan påminnelserna och sen lägga in inbetalningar i internetbanken med motsvarande tidsmellanrum. Då behöver man inte tänka på det själv utan det sker per automatik.
Th
593
Theobald
750ial -88
Abbe> Det är som Marin säger. Enda vitsen är att jä***s tillbaka! ;)

Vet inte om det funkar idag, reglerna har kanske ändrats, men rent logiskt så borde det funka, för dom får ju faktiskt sina pengar.

Det blir som en betalningsplan, fast på mina villkor! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.