|
|
|
|---|---|
|
Min 318i -83 har vart lite ryckig vid körning runt 2000-2500 varv. Tändstiften blir dessutom snabbt sotiga. Jag gjorde igår ett kompressionstest (ett test, sen sprutade jag in lite olja i cylindern och testade igen). Värdena var det inga fel på, men efter detta går bilen riktigt dåligt. Tomgången ligger nu på runt 400 varv och motorn går väldigt ojämnt på låga varv. Den är dessutom otroligt orkeslös. Känns som man försöker accelerera med 4an i när man har 2an i ungefär. Innan komptestet var tomgången perfekt, och motorn pigg. Jag förstår inte vad som kan ha hänt. Kan man sabba något med ett komptest? | |
|
Jag misstänker att du kopplat tändkablarna till fel tändstift när du var klar. Har hänt mig en gång samma symptom. Riwa |
|
|
Tack, det stämde bra. Nu går den som förut igen. :) Dock är det ursprungliga problemet med ryckandet kvar. Men det är väl bara fortsätta felsöka. |
|
|
Med risk för att slå i luften. Om bilen rycker när du håller jämn hastighet, som min gamla 318i-80 gjorde. Jag tog bort och pluggade allt som hade med avgasåterföring att göra. Egentligen tror jag att det räckte att koppla bort en kontakt vid torpedväggen för att inaktivera hela systemet. Den gav en signal från växellådan att man var i högsta växen (4) samt att man var över 3000rpm. Kan vara värt att koppla bort kontakter i den regionen på måfå och provköra. Kolla även alla vakumslangar i insugstrakten när du ändå håller på. Riwa |
|
|
Bilen din verkar gå för fett. Är det insprutning eller förgasare? förgasare: Kolla att choken inte är kärvar eller är på vid varm motor. Manuell eller automatisk choke? Du kan även pröva att skruva in blandskruven 0.5 varv så den går tunnare. insprutning: Det kan vara kallstartsventilen som läcker in bensin då motorn är varm. Annars skulle jag nog testa att köra en tank med 30% E85 för att städa ur bränslesystemet. Nästa tank en 1 dl tvåtaktsolja för smörjning av spridarna. Fast inte om det är katalysator på den eftersom den kan skadas av olja i avgaserna. Svekke |
|
| Det är insprutningsmotor. Tackar för tippsen! Jag har mest vart inne på att byta ut tänddelar, men ska börja med era förslag. Hade i en flaska injection cleaner vid senaste tankningen som inte har gett något resultat. | |
| Tankade 10 liter E85 nu, vilket blir ungefär 17%. Nu startar den dock inte alls. Helt tvärdöd! (startmotorn snurrar som vanligt, men ingen tändning alls). Vad ska jag göra? Ska kolla rengöra tändstiften och testa nu. | |
| Hjälpte inte att rengöra tändstiften. Lyckades dra igång den med hjälp av bogserlina och en till bil. Går fint nu, men antar att det blir samma visa igen nästa gång den är kall. | |
|
Hmmz. Jag skulle nog lossa alla elkontakter och rengöra med lite 5-56. Blir det ingen förbättring skulle jag prova att ställa ner blandskuven som rekommenderades ovan. Om du undrar så har jag ett svagt minne av att men behöver en väldigt lång insexa 4mm, sticker ner den uppifrån via ett fingerstort hål i kanten av insuget, i närheten av spridarna. Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.