AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.494

Dags att ställa av.

Ber om ursäkt om denna tråd passar bättre under bilvård.

Nu när vintern är på väg så börjar det tyvärr bli dags att ställa av pärlan:(
då jag inte känner för att köra med en 330ci under vintern.

bilen ska ställas av och stå i en Lada till april, och jag behöver lite tips inför detta.
tänkte köpa ett par filtar och lägga över bilen samt nån typ av silverkapell från biltema(vet inge annat)
givetvis fyller jag på med glykol så den klarar en kall vinter.
men vad mer bör jag tänka på?
vad är risken för kondens i tanken?
kommer förmodligen bara ha ett par liter kvar i tanken när den ställs av då
ägarna av ladan inte ville ha en fylld tank pga brandrisk om nått skulle hända.
Funderade på att tvätta bilen ordentligt innan.
bör jag plocka ut batteriet med och ha det fulladdat när man hämtar bilen till våren eller klarar det sig över vintern?

skriv gärna hur ni brukar göra med era älsklingar under vintern.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Som vanligt fattar jag ingenting, varför ställer man av en så gammal och billig bil? Vad är det man hoppas vinna på det? Livsglädje? Bibehållet värde i bilen? Eller är BMW helt enkelt en skitkass vinterbil?

Vad ska du njuta av under avställningen? Skoda Fabia 95:a?

:-(
för att slippa stenskott,salt,rost?
den är aldrig vinterkörd tidigare och grymt fin i lacken så varför förstöra det.
och ja jag tycker dom inte är nån höjdare att ha på vintern. visst är det kul att sladda lite ibland. men livsfarligt ibland.

vet inte hur man kan tycka att en bil runt 110-130k är billigt men vem vet, du kanske bor på östermalm;)

då jag kommer spara in ca 1500kr per månad i försäkring och få låna en bil gratis under vintern så ser jag inte varför jag inte skulle ställa av bmwn.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle heller inte klassa en 330Ci -02 i uppenbarligen fint skick som gammalt och billigt - tvärtom!

Jag uppmuntrar avställningen, speciellt när du verkar ha så goda förutsättningar (de flesta av oss har varken lador eller möjlighet att låna gratis bil). Men uppmuntran är mer för att bilen verkar vara i fint skick och möjligheterna finns för vinteravställning, jag ser annars inga problem med att köra BMW på vintern - absolut inte.

I forumet Bilvård bör du hitta flera trådar om avställning och tips för detta.
En noggrann tvätt in är helt klart rekommenderad. Smuts binder fukt som skapar förutsättningar för att det ska rosta.
Pumpa upp trycket lite extra i däcken (minskar chansen för ovala däck fram på vårkanten).
Kan du koppla in en batteriladdare som har bra underhållsladdning för långtidsbruk (tex CTEK XS800, MULTI XS3600, ZAFIR 45 eller liknande) så är det bra. Annars ta hem batteriet och underhållsladda hemma lite då och då (vanliga blyackumulatorer självurladdas relativt snabbt dvs tappar spänning fast det inte används - vet inte exakt vilken typ av batteri du har - och då är det bra att inte låta det sjunka alltför djupt).
Sen vill man ju hålla alla gnagare borta från bilen - iallafall undvika få in dem i kupen.
jo tack, hade den inte vart så fin i lacken hade jag kört med den, då jag kört med min förra 3serie under vintern, dock lite halkigt:P
japp pumpa däcken addat till checklistan :)

sen vore det en liten onödig kostnad att köpa vinterdäck osv till den.

några som har förslag på kapell/skynke eller är det biltema som gäller?
Länk
Ju äldre bilarna blir desto viktigare är det väl att inte köra på vintern? Om man inte vill se dem rosta bort alltså. Jag ställer av min 540 trots att den är gammal och inte betingar så högt värde. Det gör jag för att jag vill ha kvar den i det skick den är, inte för att spara pengar.

Mvh Johan
självklart ställer jag av den för att behålla skicket inte för att spara pengar.
vill jag spara pengar hade jag väl köpt en skoda fabia osv:P

men under vintern finns ändå inte läge för bmwn att sträcka på sig på vägarna:)
att jag sparar pengar ser jag som ett plus bara.
Sw
69
Swizz
Bmw 318i Limo -03
Jag fattar inte varför folk inte kan acceptera att kanske folk värdesätter sina bilar högt. Dvs bara för att du tycker att bilen är så "standard och gammal" behöver det inte betyda att ägaren inte ska bry sig om sin bil.

Min farbror har en Bmw M5 e39 -00, det är hans pärla, som han precis ställt av för 1 vecka sedan i sitt garage, då det är hans sommarbil. Han har dragit över skydd, tömt bilen på alla vätskor och oljor, samt tvättat och rekondat den + en batteriladdare ifrån Ctek som står och underhållsladdar batteriet.
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
jag håller med de jag ska åxo ställa av min fina 540 01 vitt det är synd köra på vinter. göra alla som vill hålla sina bil i sin fin
Sw
69
Swizz
Bmw 318i Limo -03
Sen är det så att den svenska vintern praktiskt taget "våldtar" bilar.
Roffa1

Har man en fin bil som man är rädd om så ställer man naturligtvis av den innan snön och saltet gör sitt intåg på våra vägar. Annars står man mkt snart med ett uppfrätt o sönderblästrat vrak.

Det finns nog ingenting som förstör en bil så fort som en Svensk vargavinter med salt o grus (singel) den förra vintern tog mkt hårt på min vinterbil: vindrutan har fått ta emot ca 30-40 stenskott, ett strålkastarglas sönderskjutet, mängder av fula stenskott på huven o nederdelen av dörrarna. och då kör jag ändå försiktigt o håller avstånd till framförvarande.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ja-ja, det var inte så illa skrivet som det var menat :-) Men jag förstår enda inte den här avställningsnojan riktigt. Men det kanske är för att ni har en bil på samma premisser som man har en mc? Något som bara är tänkt som ett sommarnöje? Fast då borde man väl ha en cab:-)

Kostnaden för slitaget, har någon räknat på den om man ställer den mot kostnad för förvaring, nytt vinterskott, kapitalkostnad, värdeminskning med mera?

Är det en bil man tänkt ha med sig över väldigt lång tid i livet blir det lite mer logiskt, i var fall för mig. Men i min värld är bilar till för att avnjutas året runt, speciellt om det är en väldigt trevlig bil som man mår bra i.

30-40 stenskott på vindrutan under en vinter? Jag har kört kanske 100.000 mil och kan räkna mina stenskott på ena handens fingrar, eller nåja, både händernas. Så tipset där blir, skugga inte flisbilen :-)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag funderade själv på att ställa av min bmw under vintern då det är billigare att åka till jobbet fram å tillbaka i en nissan micra. skatt, försäkring, bensin är lätt hälften.
men nu har jag kanonfina vinterdäck så.. :)

BMW ownz
Ser inget fel att ha 2 bilar varav den fina på sommaren trots att den är äldre.
Gjorde lika med min 525i Touring -01 i 3 säsonger.
Snacka om att man sparade bilen på det sättet :)

Var heller inga problem när jag sålde den för 1 månad sedan.
Köparen rullade 55 mil för att köpa den,så det säger en del om skicket.

Du gör helt rätt ozeki som sparar bilen från vintern!
Hoppas den glädjer Dej många framtida säsonger :)
Swizz: Tömde han verkligen ur alla vätskor och oljor (bromsvätska och motorolja)?
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Jag skulle ställa in två torrbollar i bilen så du inte får fukt inuti bilen och skador av det på inredningen.
Sw
69
Swizz
Bmw 318i Limo -03
Chris87 : Inte bromsvätska, den byter han, när sommaren kommer tillbaka. Motoroljan tappar han ur. Han är pedantisk som fan, bilen är i ruskigt bra skick, som ny.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.