|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en 330d -01 med vanliga lampor. Ej xenon. För ett par dagar sedan så var ljusbilden på höger strålkastare väldigt låg. Dagen innan var allt som vanligt och nu lyser den rakt ner i marken. När jag startar bilen åker ljusbilden på vänster sida upp och ner för att sen stanna på normal läge men inget händer på höger. Använder jag reglaget inne i cupén så rör sig vänster och höger är kvar i lägsta läget så att säga. Nån som har några tips till en nybliven BMW ägare? | |
| Inte annat än att jag haft exakt samma problem, bokade tid på verkstan för bland annat det. När jag kom dit en vecka senare fungerade det och har gjort sedan dess... | |
|
Märkligt. Har tid bokad för inspektion 2 snart. Så med lite tur det kanske de kan se problemet. |
|
|
I morse när jag startade så hade bilen varit snäll och lyssnat på rådet härifrån och helt enkelt självläkt. Ljusbilden tillbaka till det normala. Känns skönt för stunden. Men någon som har en ide på var problemet kan ligga? Borde ju inte vara glapp i nån kabel då problemet löste sig vid stillestånd och inte vid färd. En kärvande styrmotor kanske? |
|
| Kul att det löste sig för dig också men det är irriterande att inte vad det är som krånglar... | |
|
Får du ingen felsignal? På min Saab har både bakre och främre givare gett upp och fått bytas. Vad som hände var att den signallerade att det var fel en kort stund från start och lysena ställdes neråt. Med tiden så ökade perioden då dom signallerade fel för att efter ett par månader anses vara konstant fel. Detta har dock visat sig som ett centralt fel då båda lysena betedde sig likadant. Kostade ca 1500 per byte av givare. |
|
|
Har samma problem med min, fast det är vänster strålkastare.. Händer då och då, men främst efter att jag tvättat bilen. Som jag fattade det när jag pratade med folk om det så är det avkännaren som känner att strålkastarregleringen nått botten som är konstig. Jag kunde få min strålkastare att gå upp och ner igen genom att koppla ur regleringskabeln på andra sidan(!) och slå av och på belysningen. Då reglerade den sida som "fastnat". Då drog jag ur kabeln DÄR och kopplade i på den ""duktiga sidan.. Då gick den upp, sen drog jag ur båda kablarna tills bilen torkat ur. Sen kopplade jag i båda och då funkade båda. Konstigt men sant. Enda jag kan trösta dig med är att det är ett väldigt intermittent fel och drabbar bara en kastare i taget. Se till att använda regleringen ordentligt efter vintertvätt eller gör som jag.. Koppla ur regleringen på vintern. //amullo |
|
|
Låter rimligt med givare och fukt. Bilen tvättas ofta. Svart bil och många mil till jobbet gör det oundvikligt. Har inte fått några fel meddelanden vad jag kan se. Men ska tänka på att motionera regleringen och lite elektronikspray på rätt ställe kanske gör susen. |
|
| Finns inga givare för automatisk ljusviddsreglering på bilar med halogen. Det är bara bilar fabriksutrustade med xenon som har det. Att strålkastarna går ner och upp vid start är ett självtest som utförs för att kontrollera att elmotorerna för den manuella höjdjusteringen fungerar. Gissningsvis även för att motionera dem och hindra att de kärvar ihop. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.