|
|
|
|---|---|
|
Jag har sett att flera företag som säljer bilar har mellan 3 och 12 månaders trafik garanti. Vad täcker egentligen sådan garanti? | |
|
Den så kallade trafiksäkerhetsgarantin täcker så vitt jag förstår sånt som skulle ge en anmärkning på bilprovningen. Har själv precis fått utnyttja garantin. köpte en gammal 523 för en dryg månad sen, och nu i Oktober när besiktningsperioden inföll så passade jag naturligtvis på att besiktiga den. Fick en tvåa på parkeringsbromsen, så jag ringde säljaren och frågade hur vi skulle göra. Först krånglade han och ville inte kännas vid nån garanti, så jag sa att då tar vi det genom konsumentköplagen då. Då ändrade han sig och sa att jag skulle lämna in den nånstans och verkstan skulle fakturera honom. 4700:- blev det eftersom dom bytte skivor och allt i bak, men det var bara att hosta upp pengarna. Sur blev han kan jag säga... Annars gäller ju alltid konsumentköplagen vid köp av en handlare. Den täcker i stort sett allt utöver normalt slitage för åldern och priset. Om t.ex. växellådan skulle rasa på min bil inom 6månader, så får handlaren vackert betala reparationen. Dom kommer inte ens undan om dom säger att dom bara förmedlar försäljningen åt en privatperson, så länge allt görs upp i handlarens lokaler. |
|
| Värt att poängtera är att konsumentköplagen enbart gäller vid köp av en näringsidkare (ex bilfirma) och inte privatperson. | |
|
Nä precis, bra att du förtydligade. Det är också därför en privatsåld bil ska vara betydligt billigare är motsvarande bil hos en bilfirma, eftersom man inte har nån större möjlighet att reklamera en privatköpt bil. Det verkar inte majoriteten av privatannonsörerna på Blocket ha förstått, man ser ofta optimister som försöker ta ut samma pris som firmorna gör. |
|
|
Kan för ordningens skull meddela att trafiksäkerhetsgarantin täcker att som omfattas av besiktningen utom avgasreningen. Gäller i en månad eller 100 mil för bilar under 50000:- och tre månader eller 300 mil för bilar över 50000:-. MVH Christofer |
|
|
Tack för er info. Lämnar handlare alltid denna garanti eller får man något speciellt garanti papper? En bekant köpte en bil förra veckan hos en seriös bilhandlare,2 dagar senare låter det mkt illa från ett hjullager? Täcks detta av denna garanti? Handlaren är endast villig att betala för lagret, ej för arbetet? Tacksam för svar då min bekant har tummen mitt i handen så att säga. Skall tillägga att bilen kostade över 300tusen kr. |
|
| Det är klart handlaren ska stå för allt, både lager och jobb. Krånglar han så är det bara att mumla lite om konsumentköplagen och ARN. Det brukar ta skruv ifall dom är seriösa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.