AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.366

Dagens tips för slitna stolar: Byt plats!

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kom här om dagen att fundera lite kring mina sportstolar som börjar bli lite slitna. I mitt fall var det framför allt sittdynan som på vänster utsida började bli sliten. Efter att ha sökt igenom RealOem så konstaterade jag att det är samma klädsel och stoppning i båda framstolarna. Då slogs jag av idén att försöka byta plats på vänster och höger sittdyna!

Sagt och gjort. Proceduren visade sig vara enklare än förväntat. Stolarna måste förvisso ur bilen, men efter det visade sig dynorna bara sitta med två skruvar och två clips. Enda problemet var att elkabeln till sätesvärmen blev för kort, då den ej var centrerad under dynan, så den fick förlängas. Har du ej värme så blir det alltså enklare.

Kan verkligen tipsa om detta lilla ingrepp. Dynorna slits ju inte alls på insidan (mot kardantunneln) så ny har jag en ny slitningscykel på förarutsidan.

Nya fina utsidan förarstol:
Länk

Nya fula passagerar insida:
Länk

Blev väldigt nöjd med resultatet och kände att jag ville dela med mig av tipset. Detta var på en e36 med sportstolar, men funkar säkert på andra bilar också. Det är bara att jämföra delarna på Realoem.com.

Lycka till!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
min stol ser ut ungefär som din:-) tack för tipset nu har jag ännu en sak att göra nu i vinter:-)
Gjorde ett liknande ingrepp på min gamla e34. Fast då tog jag en passagerardyna från skroten istället.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Detta gjorde jag för 10 år sedan på min E30. Förarstolens ryggstöd hade blivit skevt av nån konstig anledning. Så jag skiftade passagerar och förar-stol, passade klockrent, fast justeringen kom ju på fel sida, men men. Jag satt mycket bättre iaf.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Frågan är varför BMW i alla tider har haft klädslar som ger upp långt före bilen själv ??
Ingen annan som undrat över det ??
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att klädsel inte håller lika länge beror kanske på att brukare inte underhåller läder lika noga som sina motorer....
När fettade du in din läderklädsel senast. För min del är det snart dax igen.

Att byta plats på stolarna i cabben skulel funka sådär - fällspaken skulle hamna fel och avigt att ha justeringsspakarna på fel sida men visst går det. Eller kan man lossan dynan från själva justeringsmekanismen? Tror inte det - eller i alla fall mycket mer komplicerat än att lossa fästena i golvet.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
325 cabrio: Du missförstår. Det jag gjort är att lossa själva sittdynan och bytt plats på sittdynorna. Ryggstöden gjorde jag inget med, då dessa var ok. Alla spakar och justering sitter såklart fortfarande på rätt sida. Annars hade det varit helt kass.

Så för att förtydliga ytterligare:
Det är själva sittdynan med skinn och stoppning som man skiftar plats på. Var som sagt förvånansvärt enkelt. Rekommenderas!

Isåkare: Håller med dig om att livslängden verkar sådär på bmws skinn. Blir ofta crackeleringar i det. har sett många volvo med 25k på mätaren, med betydligt bättre bevarat skinn.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det här är ju ett kalastips även för oss som har defekt värmare i dynan på förarsidan! In på tipssidan tycker jag!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ja man kanske skulle ha tagit lite bilder under processens gång, så kunde man ha skrivit en liten DIY. Jag var beredd på ett riktigt heldagsprojekt, men det var som sagt förvånansvärt enkelt. 2,5-3 timmar i lugnt tempo.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Känner att jag vill göra ett tilläg i min tråd:
Bilen jag utförde denna operation på hade ej airbag på passagerarsidan. Det innebär att den inte heller hade sensormatta i passagerarstolen. Denna matta ska känna av om någon sitter i passagerarstolen. Om bilen har airbag på passagerarsidan kan det bli problem med denna operation. Problemet är att förarstolen ej är utrustad med denna sensormatta. Möjligtvis går det att monterar ut mattan och byta plats mellan sitsarna på den, men detta innebär mer jobb.

Bara en varning så ingen får en otrevlig överraskning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.