|
|
|
|---|---|
|
Hej Vi var och handlade en Z3 3.0 häromdagen en 02a och när jag undersökte hela bilen såg jag att expansionskärlet var helt tomt på vatten, bilen hade perfekt arbetstemp ändå men vi fyllde ju givetvis upp till rätt nivå ändå... Det jag undrar är om motorn kan ha tagit skada trots att tempmätaren är perfekt i mitten?? Läckaget är på ena gaveln vid en tempsensor? på vänstra sidan utav kylaren där de hade lagat den på verkstad men någon gul gegga.,..(ny kylare ska dit snart) och varför säger inte nivågivaren ifrån vilken sitter i exp kärlet eller sitter den någon annanstans?? Bilen går bra och känns riktigt rapp att köra.... man är jun alltid lite orolig för tex topplockspackningar etc.... Hittar ingen bild på REaloem ang den "givaren" eller vad det är på exp kärlet Tacksam för svar | |
|
en till fråga... Är expansionskälet bara en "buffert" eller tas vatten alltid härifrån när det går in i motorn igen eller är det ett system för kylare termostat och motor och sedan finns expansionskärlet för att kunna ha en buffert + att ta hand om "övertrycksvattnet" ? |
|
|
Länk Jag vet inte hur det ligger till med nivågivaren men kylarvattnet kan omöjligt passera genom expansionskärlet med de små slangarna som går till den. Dessutom är den så liten att jag tror att den bara finns till för att vara den högsta punkten för vattnet. Troligen har vattennivån inte varit så låg att det blivit problem, man får anta att både tempmätare och eventuell nivåvakt ska visa fel för att detta inte ska uppmärsammas. Riwa |
|
|
Håller helt & fullt med riwa! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.