|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en längre tid varit sugen på en 530d el 330d. 99-04 är väl vad plånboken räcker till ungefär. Vad jag har hört och läst så är det lite problem med automatlådorna i dessa och att de börjar på och säga upp sig efter 20-30 000mil? Hade onekligen varit väldigt trevligt med aut men det kanske får bli en manuell pga detta eller är det överdrivet prat? Har tyvärr sämre koll på div utrustningspaket. Vad finns det för modeller på stereo? Gillar musik o ofta högt oxå så det vill jag gärna ha en bra. Viska andra finesser bör man ha? värmare känns ju oxå väldigt smutt. Vad är standard på dessa kärror? Hur tål de box, chip el mappning? Vad är det för svaga punkter man skall kolla på på en sånhär bil? Fördelar 530 kontra 330? Hur kommer det sig att motoreffekten verkar variera lite på dem? MVH Kalle | |
|
Satt med samma dilemma för ett tag sen I mitt fall blev det en 330 xi dels pga att jag blev less att leta dels pga att den jag köpte var till väldigt rätt pris och riktigt fin Vad jag hört om automatlådorna så ligger det väl lite sanning i det, men mycket av problemen uppstår vid chipptrimmade dieslar då inte lådan är anpassad för det extra HK Ljudet i iaf 3 serien står väl hardman/kardon för, säkert samma i 5 serien När det gäll 3 serien så var det väl framvagnen dom hade problem med Sen har väl både 3 och 5 serien lite problem med rost på bagageluckan Att dom varierar i hk beror väl på att 04 så kom 204hk motorn istället för 183hk som satt i före Sen sitter det väl en 6vxl automatlåda i 04 och framåt |
|
|
Jag skulle undvika automat om den inte är nybytt/totalrenoverad på korrekt sätt (och då skulle jag provköra i minst 30-40 minuter så lådan blir ordentligt varm och se om uppträdandet försämras) eller har fått regelbundna oljebyten, det sistnämnda är svårt att kontrollera... Men jag rekommenderar manuell låda även pga kontrollkänslan. Mvh |
|
| feldtarn: Nu ska jag vara lite tjatig, men du är medveten om vad skatten ligger på för de bilar du är intresserad av? | |
|
Inte exakt men runt 6000kr skulle jag tippa? Kör ganska mycket och tror det skulle löna sig med en diesel kontra en bil med samma effekt och bensin. med mycket är det ca 2-3000mil om året. MVH Kalle |
|
| 6800 för att vara exakt | |
|
Automat-problemen med dessa modeller gäller vel dom bilar som har GM-lådan. Från början levererades 3.0 liters diesel-modellerna med GM-lådor. Vid nåt tillfälle byttes leverantör, vet dock inte när detta var. Men kanske nån annan som vet? |
|
| Vad säger ni gällande 3 el 5-serie då? | |
|
Antar att det är e39 karossen du menar med 5 serien eller har du också funderat på tidig e60? Haft en 528 tidigare och kör nu 330 och jag måste säga att jag tycker att 3 serien känns mer rejält ihopbyggd inte för att 5 serien känns dålig men jag tycker 3an är mer rejäl Har du inte något behov av en större bil skulle jag välja 3an |
|
|
Har kommit fram till att milkostnaden inte längre är så viktig då jag skaffat firmabil som ja kör mycket i så har börjat snegla mer åt en BMW 740 nu. 98 el nyare typ. Har läst endel om dem o de verkar inte vara så extremt dyra att äga o köra trots allt? Vill ha en bil som har detdär extra denna gången. Komfort lyx o mos i maskin. /Kalle |
|
|
Brorsan hade en 740 96 för en massa år sedan jag lånade den några gånger och måste säga att den inte drar så mycket soppa som man kan tro Körde bla Umeå-Boden på ca 0.9 och då var inte inte speciellt snäll på gasen |
|
|
Är det samma aut-låda i 530d som 730d? Antar att det går köpa alupaneler och byta ut träpanelerna om man vill. Men vad kostar det ock är det mycket bök? MVH Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.