AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
938

E34 inbyggs antenn kass mottagning

mackan325
Vet någon om det sitter en förstärkare på den inbyggda antennen på en E34? Hjälper det i annat fall att addera en förstärkare eller faller detta på principen skit in skit ut om än förstärkt skit? Finns det någon liten smidig antenn att montera i befintligt hål från mob. tel. antenn på taket? Hade tänkt använda mig av SAABs hajfena men den verkar bara vara telefonantenn(?)
Tjena mackan.
Jag har samma problem. Kör man in i ett garage så slutar radion funka. Jag har oxå funderat på att montera en yttre antenn på vanligt vis men inte hittat någon som passar på en BMW.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Sitter förstärkare/anpassningskrets på alla glasruteantenner och liknande inbyggda i kofångare, under lister osv och de flesta förkortade yttre spröt, typ de lutande 40cm takantennerna.
Ett normallångt FM-spröt blir runt 85cm, varken mera eller mindre, passar knappast att sätta istf mobilpinnen på taket kanske.
Man sätter aldrig två antennförstärkare efter varandra, nej.
Jag skulle försökt kolla på befintlig stärkare och sett så den har matningsspänning. Nästa steg blir att kolla koaxkabeln fram till stereon. Denna är känslig för mekanisk åverkan och häftig böjning, inte helt ovanliga åkommor.

FP
Hjelm
Tjena Folke!
En liten fråga som nu oxo finns på ett annat ställe i forumet.. Finns det någon annledning att byta ut antennförstärkaren på E34.. eller är den så bra det blir?
Vet faktiskt inte. Kan tänka mig att det blir svårt att hitta nåt som passar. Det är inte bara en ren förstärkare med 75 ohm in/ut, en sådan kunde man möjligen hitta hos radio/TV-handeln. I bilen kommer det trådar från en eller två "halvor" i glasrutan, dessa håller inte standardiserade 75 ohm utan det sitter anpassningskretar mm i förstärkaren.
Hos Volvo hade man motsvarande problem för ett antal år sedan på 850 kombi, man tog fram en ny förbättrad förstärkare, kanske BMW har nåt bättre idag till E34?

FP
nattvakten
hej på er, jag har samma problem med min mottagning, jag pratade med killarna på bilradiolagret i Örebro
och blev tipsad om en glas anntern som man sätter framför innre backspegeln, den kostar ca 200 kr och eftersom jag har dåligt med tid osv så skulle dom montera för 200 kr, funkar det så är det en bra lösning. Lycka till

Är det inte bara för mobiltelefon/GSM?
Det finns några olika sådana, Allgon "INCA" bl.a.
För FM-rundradio blir antennen med automatik lite större, någon halvmeter minst om det skall bli någon mottagning att tala om, och då bör antennförstärkare också ingå. Man ser det på att en extra tråd förutom antennkabeln ingår, att ansluta till 12V, t.ex
remote + på stereon.
200:- verkar billigt, undras om det funkar nåt vidare.
Det har sålts nåt liknande tidigare, tunn tråd med en tejp att klistra på insidan av rutan, var inget vidare minns jag. Sen får man se upp med rutor som har toning från fabrik, det är oftast ett tunnt metalliskt skikt som givetvis dämpar signalen en del.
Eländes elände...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.