AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

E39 Touring - Vad annat byta samtidigt med stötdämpare osv?

To
43
Tobbe Nukem
Alpina D10 #27
Tjoknekt. Efter några månaders velande hit och dit så beslöt jag mig äntligen för att det får bli ny komplett undervagn signerad Alpina. D10an har tagit sig över 275tkm-sträcket och framvagnen är väldigt svajig så jag tänkte what-the-heck, byter rubbet på samma gång även om det blir en smärre ekonomisk smäll av det hela. :-)

Nåväl, i undervagnen ingår följande (på tyska, om nån är vänlig och översätter till svenska uppskattas även det.)

Fahrwerk FEN5/6T 520i-530d Touring E39

2,0 stk Federunterlage Unten
2,0 stk Dämpfer
1,0 stk Luftfeder
1,0 stk Luftfeder
2,0 stk Federbein vorne E39 6-Zyl.

1,0 stk Auswahltabell Tragfeder (2 Federn laut Auswahltabelle)
0,5 stk (?) Federnsatz 520I-528I E39
2,0 stk Dämpfer
2,0 stk Dämpfer
1,0 stk Auswahltabell Tragfeder

1,0 stk Montageanleitung Für Dernsatz
2,0 stk Stossdämpfer hinten E39 Touring
1,0 stk Montageanleitung Für Fahrwerk Fen5/ Touring

Åtminstone tror jag det står så... Behold den moderna firman som scannar in gamla faxkopior... :P

Anyway, jag var på en Bosch-granskning i början av veckan och fick där följande klagomål: Främre undre bärarm, (Alatukivarsi), bägge sidorna. Därför började jag fundera om jag samtidigt som undervagnsbytet borde satsa på att byta diverse armar och ben. T.ex. dessa paket:
Länk
Länk
Tror ni det blir overkill eller? Bakvagnsarmarna kan kanske vänta till våren i och med att det inte påpekades nåt om dessa på kontrollen men framvagnen kunde man ju ta och förnya samtidigt. Behövs några andra bussningar eller dylikt bytas samtidigt?

Hilfen Sie bitte! Jag är helt yr i knallen efter att ha försökt få ett grepp om alla armar, ben, leder, rajtan-tajtan, bussningar med mera jag läst om de senaste månaderna. :D
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Länk

Finns kit på tyska ebay som du ser, lite billigare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tyckte mig inte se fjäderbenslagringar till fjäderbenen fram. De bör bytas samtidigt så slipper man som jag riva två gånger. Här finns bra instruktioner på arbetet. Dock är det ju lite annorlunda bak på en touring. Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köp ALDRIG kinestillverkade kit på ebay. Meyle som du länkade till själv Tobbe håller garanterat MYCKET högra kvalitet och kostar självfallet en slant mer också.
To
43
Tobbe Nukem
Alpina D10 #27
Jo, jag tänkte inte direkt gå på det billigaste kittet, finns i samma prisklass på Strato som det på ebay. I och med att man pungar ut över 1500€ för undervagnen känns det 'fattigt' att snåla på resten. ;)

Fjäderbenslagringar, check. Ska kolla upp det lite mer när jag kommer hem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.