|
|
|
|---|---|
|
tjena! jag var ute i helgen och provkörde en 745, när jag lyssnade på ventil ticket så tyckte jag att det lät högt, men jag har hör andra säga att det låter lite högre på den motorn än tex en M20 motor. eller är det så att det kan vara spridarna som tickar högt? en annan fråga rör lampan som varnar om fel på automatlådan, är det lätt att släcka den? är det ett vanligt fel? och sista: farthållaren, brukar den lägga av? och vad är den vanligaste orsaken. tack på förhand //Martin Har haft 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -85, 323iA -86 | |
|
Tjena Martin! Är du på G på en 745:a att ställa bredvid 323:an? :) Visst stämmer det att ventilticket är något högre på M30 motorerna, men det ska inte vara irriterande högt (låta som knackningar). Om det inte "knackar" utan snarare låter lite tickpysch, tickpysch, så är det spridarna som är risiga. Detta är mycket vanligt, men inte särskilt ofta ett problem... M30 motorerna verkar inte ha några problem med spridarna, hur kassa de än är. Efter ett tag blir det såklart väldigt oekonomiskt och kallstartsegenskaperna går åt pipsvängen, men då har det gått långt. Jag har åkt 735:or med spridare som gått 40000 mil och som tickpyschat något förjäkligt, men bilen har gått bra och förutom lite taskiga kallstarter och att bilarna blir svårare att starta när de redan är varma så har det fungerat. Spridare är ju inte särskilt dyra heller, jag har bytt ett par på min 728:a, kostade 200:- stycket på skroten, då var de som nya. Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
De andra frågorna också ja... :) Lampan til autolådan, no idea, det är säkert bara att montera bort panelen och plocka ut den, men varför lyser den från början? Det är väl en intressantare fråga... :) Angående farthållaren, kassa kontaktdon/microbrytare i spaken, ruggigt vanligt, enklaste sättet att fixa det är att leta fram en ny spak med tillhörande brytarbox. Hör av dig om du hittar något intressant objekt! :) Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
tjena! ja jag hittade en 85:a med buffelläder och klima och allt annat i el, ingen rost och 13000 mil (verkade stämma enl bes.papper) men jag vet inte om jag ska köpa? jag ska ju definitivt inte göra av med 323:an den går aldeles för bra,(man har ju fler hk/kg än brorsans S80 T6) man blir överraskad varje gång! det sista offret var en V70 2.4T. och en AMG E55, men den sistnämde gasade nog inte fullt får jag hoppas. växellådan går fint på 745:an, om lampan lyser så skulle tydligen bara bilen gå att köra framåt i en växel....? om det stämmer så borde det vara ganska självmarkerande...:) och vad gäller ventilticket ska man kanske inte vara så rädd? det kanske bara är en justering som behövs? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.