AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.314

Bensinbooster, bluff?

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Länk

Skummade bara igenom texten, man ska spara x antal kronor/tankad liter men då är inte kostnaden för produkten medräknad.

Någon som fattar poängen med detta?
Om det låter för bra för att vara sant så ÄR det för bra för att vara sant !
Håller med! Du spara mer genom att inte köpa produkten alls!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar vara väldigt skeptisk mot sådana produkter....

Men jag måste faktiskt erkänna att det kanske fungerar trotsallt!?

Jag är medveten om att följande berättelse är full av okontrollerade variabler och att effekterna kan komma av andra anledningar än tripak!

Vi har en Mercedes 93:a 124-kombi med tvåliters 16v-motor som "slitbil". Den har vi haft några år och den knotar på trots 33 000 mil på mätaren.
I de besiktningar som jag har gjort med bilen och enligt de äldre besiktningspapper som vi fick med bilen, visar att den "alltid" har haft rätt höga HC-värden (mellan 60 och 80 av tillåtna 100). Normalt brukar jag göra en service på bilen innan besiktningen och byta olja och oljefilter samt luftfilter och tändstift om det är dags. Så gjorde jag även i år.
Dessutom slog jag i en halv flaska Tripak i tanken, eftersom jag hade den i garaget - tänkte att det kanske kan ge lite bättre avgasvärden, så man slipper passera besiktningen med näsan precis över vattenytan när det gäller utsläppen...

Dagen efter servicen och halvan Tripak i tanken hade jag besiktningstid ca 6mil från hemmet. Körde med lite marginal och kom fram tio minuter innan min bokade tid. Tyvärr fick jag vänta ganska länge då de var försenade på bilprovningen, så det tog ungefär en halvtimme innan vi fick komma in i hallen, så katalysatorerna blev givetvis kalla!
Vid första mätningen av avgaserna sa teknikern "avgasvärdena var inget vidare!" (var uppe på ca 300 i HC) och jag sa att bilen hade kallnat under 30 minuter - "ja, men då är det säkert därför - vi mäter där ute i stället!", sa han då. När han var klar i hallen var det dags "att köra en runda" varpå han körde två varv runt besiktningshallen med foten på bromsen för att få lite värme i katalysatorerna. Därefter mättes avgaserna och plötsligt var HC-halten ner i 006! CO var 0 och Lambda 1,03 (har alltid legat mellan 1,01 och 1,02 mot max tillåtna 1,03)...
"Ja det var det jag trodde - avgasvärdena är ju riktigt fina", sa teknikern och jag betalade glatt, då bilen gått igenom utan anmärkningar!

Jag vet inte om det var Tripak, varmkörningen eller oljeservicen med bra helsyntetisk 5W40-olja dagen innan besiktningen som gjorde det, men faktum kvarstår att avgasvärdena rasade ordentligt mot "normala" värden vid tidigare besiktningar.

Till saken hör att någon tidigare ägare har monterat ett avgassystem som inte är original på bilen, utan man har tagit katalysatorerna från 124-serien som tillhör v8-motorerna 400E och 420E, och de är nog lite svårare att få varma än vad originalkatalysatorn till 200-modellen. Men de renar säkert bättre vid fullgas och ger kanske lite bättre flöde...de känns nästan lite överdimensionerade på bilen men fungerar uppenbarligen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Intressant historia med Mercan där.
Farsan har en W201 MB 190e med 1.8 liters motorn som vi ibland haft lite problem med i besiktningen pga. avgasvärdena.. Samma sak med hans "slitbil" en -00 Honda Civic VTEC (intressant eftersom denna bil har bredbandslambda för motorstyrning).

Båda dessa får samma procedur inför besiktning och båda brukar gå igenom.
1. 25-30% E85 i tanken
2. Olje byte till OKQ8´s helsyntet olja
3. ORDENTLIG varmkörning innan de körs in i hallen.

Att tillsätta e85 har ju numera bilivit ett beprövat trick för att få en gammal motor genom besiktningen.. Boosters av olika slag verkar ju mest vara alkohol, så jag skulle nog prova detta först.

Undantag är väll just medel för dieselbakterier som kan bildas av kondens.. Men det avser ju inte bensinbilar.. Och tankat man vanlig 95 oktan eller 98 oktan så får man ju gott och väl tillräckligt av "k-sprit" för att förhindra isproppar.

Min slutsats är att dessa boosters tillför inget till "lite".

//amullo
Bantningspiller & Bensinboosters säljs väl i samma kategori va ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att det finns vissa kemiska ämnen som både höjer oktantalet och förbättrar förbränningen samt löser upp slagg och sot hos insprutare, ventiler och kolvar/förbränningsrum, råder det inga tvivel om!

Däremot beror ju effekten av dessa kemikalier på i hur stor mängd de är tillsatta och det är inte heller säkert att effekterna blir överdrivet stora - allt beror nog på "utgångsläget"....

Förekomsten av t ex etanol är troligen pga att den helt enkelt utgör lösningsmedel/bärare av andra kemikalier - för så liten mängd etanol märks troligen inte alls i en tank bensin...

Jag säger inte att det var pga. att jag tillsatte Tripak i bensinen, som avgasvärdena blev lägre (det finns för många osäkerhetsfaktorer i denna berättelse), men faktum är att jag blev mycket förvånad över de låga HC-halterna, i förhållande till vilka värden som bilen har haft de senaste 5 åren...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag håller HELT och håller med dig Johan!

Att det finns kemikalier som ger effekt stämmer, men precis som du så inbillar jag mig ibland att det är i mycket små mängder dessa tillsätts i dessa "booster" flaskor.

Att köra igenom motorn någon gång per år med ordentligt med rengörare gör jag på min diesel, men mest för att hålla dieselbakterierna borta från tanken. Jag tycker inte bilen ryker speciellt mycket mindre på maxgas även om cetantalet är bättre.

Men historiken du nämner är intressant.. Frågan är ju hur mycket tripak du hällde i samt hur länge bilen varmkördes innan test 2.

//amullo
Har testat nämda produkt ( Tripak ) som förövrigt inköptes på Mekonomen.
1 Flaska räcker till 650 lit,men kan användas med starkare blandningsförhållande om högre oktantal önskas.

Körde med 50ml inblandningar till 50lit bensin vid varje tanktillfälle.
Testet gjordes på 2 bilar,Audi 100 A6 2.6 samt BMW 320i E46.
Båda bilarna passerade 1 besiktningstillfälle under nämda behandling.

Ingen skillnad enl protokollet före resp efter/under denna behandling/tillsats.
Ingen skillnad på bränsleförbrukning el dito.

Mao,en produkt som kostar mer än det smakar.
Slick 50,Swedol och andra produkter som äger egenskaper som självrenoverande etc samt dito produkt som sägs göra motorn bättre,piggare är hittills inte vad det utlovar,men å andra sidan min personliga uppfattning.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Fifth Gear har ju testat en del bensintillsatser

Länk
;)

Thx gOry :)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Vet att det är över 11 år sedan denna diskussion skedde men vill varna efterkommande läsare för oktan boosters för de innehåller mestadels metanol(träsprit) som torkar ut all gummi och plast och skadar till och med metallen i motorn rena döden för packningar, slangar och metalldelar
Däremot tror jag man bör ha i en flaska Rislone i tanken var 500:e mil för att rengöra och framförallt smörja insprutningssystemet, pumparna m.m. p g a etanolen i bensinen som också torkar ut gummi, plast och metalldelarna men ska kolla upp om denna också innehåller metanol vilket vore jävligt konstigt om den ska smörja väldigt bra enligt många
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.