AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.679

BMW 540 -99 Små rycker på jämna varv

Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Har en fråga till er kunniga här. Har en 1999 ás 540 m-sport automat.
Bilen har sista tiden börjat små rycka vid jämna varv... spelar ingen större roll vilken fart / växel den körs på så rycker den då & då till.

Är jävligt störande då det känns som om den små bromsar och sedan ökar... har kollat varven och den tappar ca 300 Rpm när den går ner och sedan upp igen till de varven den ska ligga på.

Är detta allvarligt eller är det bara en givare?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kolla luftbälgen mellan LMM och insug så den inte läcker/tar tjuvluft. Är den hel, läs felkoder. Kan vara insugsmembran, givare, LMM, eller massor av andra saker. :)
Har du provat att stänga av antispinnen?
Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Ja jag får väl fara och läsa ut felkoder... men ingen lampa eller nått lyser och bilen går ju bra i övrigt. Sedan har ju inte antispinn nått med detta att göra.
Var hittar jag slangarna jag ska felsöka och hur?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Smillas tips är lite roligt och rätt enkelt. Antispinn kelar med dina bromsar, så prova att koppla ur och se om det gör skillnad.
Jag hade liknande symptom på min 735ia-89. När jag stängde av antipinnet gick den som den skulle.
ma
2
matdah
540iA Touring 00
525iA Touring 93
Har exakt samma symtom på en 540 -00 sedan ett år tillbaks. Aukt. verkstad har ej kunnat lokalisera eller åtgärda felet. Är således tacksam för alla tips.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antispin-funktionen stänger även av tändningen för att minska effekten i motorn = få hjulet att sluta spinna, så helt omöjligt är det inte att felet ligger där...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
2
matdah
540iA Touring 00
525iA Touring 93
Ingen skillnad med antispin urkopplad på min.

Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Så du menar att du kört omkring såhär i 1 år! Jag tror att detta kommer att bli som en nål i en myrstack... svårt att få till.
42
92
426Power
540iA Touring -99
Jag hade liknande fenomen och det var låg oljenivå i lådan.
Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Har kollat luftbälgen nu men den är helt ok, även testat slå av antispinn men ingen skillnad. Ska kolla detta med oljenivån i lådan...
Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Fick veta vad det mest troliga felet är av föregående brukare, han hade haft samma problem och då var det någon bränsletrycks givare som var glapp, den gör visst så det inte ska bli övertryck i tanken...

Han lämnade in bilen men de bytte den inte utan lödde bara om den, med risk för att det skulle återkomma.

Vad är detta för givare?
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hur ofta rycker det till, och rycker det till bara vid jämn gas eller även under acceleration?

Min 540 kan smårycka, fast bara vid jämn gas (ej vid tomgång dock) och mkt sällan tappar inte mer än 100-150rpm, kanske 2 ggr av 10 körtilfällen.

Har bytt och kollar det mesta, inga fel koder och varken BMW eller den lokala mecken kan lista ut vad det är. Har iofs inte rotat med bränsle trycket, då den verkar få det som behøvs under acceleration..?

Alla avgas värden var fina vid besiktningen...

finner du felet - glöm inte uppdatera tråden...

//PB

Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
hajen: min uppför sig precis likadant som din, ska kolla detta med tanken nu i veckan sedan återkommer jag med resultat
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hmm undrar om det inte finns en tråd om detta sedan tidigare.
Undrar om det var nån backventil som satt i näheten av kolkanistern.
Länk

Det kan ju även vara denna nr 1.
Länk

Om jag får gissa lite grann.
Bränsletrycksregulatorn sitter i i filtret som ni väl ha bytt ??
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Vet inte om symptomen är exakt lika, men hittar man inga felkoder så kan det vara LMM. Detta var mitt problem iaf.
Länk

Lycka till!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.