AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.735

Konstigt ljud när motorn är varm

Me
15
Metallo
525iA-01
Jag behöver hjälp att reda ut vad det är för konstigt ljud som hörs i motorn, det handlar om en 525 E39 med ca 13 000 mil, olja och service är gjort som det ska. Jag upptäckte ljudet för någon vecka sedan, ca 1 vecka efter jag satt dit dragkrok och haft bilen strömlös något dygn (kanske en tillfällighet?)

Jag har laddat upp filen på min hemsida för den som vill se och lyssna, ca 10 sekunder in i filmen så hörs det som bäst. Länk

Det låter som ljudet kommer precis under plastkåpan till vänster när man står framför motorn, ljudet finns inte (eller hörs inte iaf) när motorn är kall, efter tempen är uppe på första vita strecket så börjar det låta.

Mvh
Daniel
Bi
10
Biggie
520i -98
Hej!

Har exakt samma problem på min 520, som gått 26000 mil, och det uppstod nog för en 400 mil sedan, men har inte haft tid att kolla närmre på det än. Men har några frågor/tankar om det. Jag får in avgasdoft i bilen vid stilla stående, så misstänker eventuellt avgassystemet, har du märkt någon avgasdoft?
Min tanke är att eftersom det uppstår när bilen blir varm, så utvidgas metallen och någon tätning vid grenrören eller likande fallerar och ger upphov till utsläpp av avgaser och ljudet uppstår. Tuffandet i ljudet tyder ju på att det har något med förbränningen att göra...
Me
15
Metallo
525iA-01
Skulle bara meddela att det var tändstiften som var boven i dramat, det hade läckt ut olja och 5 tändstift satt löst. Nu spinner den som en katt igen :-)

Biggie, kolla det...

Mvh
Daniel
Super! :-)
Bi
10
Biggie
520i -98
Testade att dra åt tändstiften, och helt rätt två var lite lösa och nu är ljudet borta! Tusen tack! =)
Hmmm om tändstiften sitter så löst så skulle jag fundera på resten av bilen??
Menar du att den är servad på verkstad med ?
Har aldrig, då menar jag aldrig råkat ut för att tändstiften sitter för löst eller har gängat upp sig................???????????
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är sånt som händer, varit med om detta flertalet gånger genom åren speciellt av bilar servade på verkstad. Sist var det gasarn som hade två lösa stift, dvs gick att lossa dom med handkraft, men där får jag skylla mig själv, då jag frångick vanorna att alltid kolla vad för stift det sitter i bilen när jag köpt den. Dock inget tickande.
Dock har jag sett exempel på när stift lossat och skjutit bort tändspolen och kommit upp genom täckkåpan (540).
Bättre att ha momentet inbyggt i armbågen än att dra dom med momentnyckel eller luftverktyg som görs på många verkstäder idag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Glad att jag har den känslan i armbågen och servar själv.....
Ps , hoppas du inte menar luftverktyg till tändstift ??????
Me
15
Metallo
525iA-01
Först och främst så är det herr mats_epost som jag och biggie ska tacka, det var ett väldigt bra tips och detta med stiften är kanske ett vanligare problem än vad många tror?

För att försöka reda ut lite om mina lösa tändstift så misstänker jag att det har att göra med en igenproppad vevhusventilation med följd av en söndrig ventilkåspackningen som sprejade motorummet med olja. Detta hände i januari i år och vad jag vet så gjordes ingenting med tändstiften när bilen var på verkstad då.

Man kunde tydligt se att det krypit upp lite olja ur vissa tändstift och packningen på stiften såg sådär ut. Hur som helst var det ändå dags att byta stiften nu (blev NGK denna gången) och det är stor skillnad på motorljudet. Innan lät det även lite skramligt och oroligt men det är inget jag reflekterat över, bmw ska ju tydligen låta lite otämjt har man läst...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.