AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.772

Åka 5w40 ist för 0w30 i m54

Sida 1 av 3
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Funderar på att börja åka 5w40 ist för 0w30, är inte den lite för blaskig på sommarn? bmw rek ju 0w30 men ändå är den verkligen bäst? nån som har tänkt samma?

En gång Bmw alltid Bmw!
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag gör så, har gjort det i ett år nu tycker det funkar fint.Kör med Mobil1
je
32
jeppsthepepps
E30 327 turbo
e34 525i -94
W116 Mercedes 280SE -79
har alltid kört med samma olja i mina BMW:s som min lokala BMW-verkstad säljer/rekommenderar dvs castrol 0w30 men när ja snacka me några på Meca så sa de att de rekommenderades 5w30 eller 5w40 till min motor (M50) så ja körde på Mobil 1 5w40 nu å den funkar skitbra! kan inte säga om den funkar bättre men byter du så gör du inge fel i det =)

"BMW probably the best car in the world"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får några effekter av att gå upp i viskositet:

1. Oljefilmen blir tjockare och därmed starkare. Särskilt när motorn är riktigt varm.
2. Högre viskositet ger lite mer motstånd i oljans egenmotstånd och därmed lite högre effektförluster (= läs tappar lite effekt och får lite högre bränsleförbrukning : ca 1-2%).
3. Högre kallviskositet ger lite mer trögflytande olja när den är kall = högre förbrukning vid kallstart.
4. Troligen minskar oljeförbrukningen mht lägre förångning och bättre vidhäftning på metallen vid hög temp.

Med andra ord: vinner lite på gungorna men förlorar lite på karusellen...

Personligen tycker jag vinsten på gungorna är lite mer värd än förlusten på karusellen i detta fallet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
En nackdel till,om än liten är att det tickar lite längre i startögonblicket med högre visko.Samt har man problem med tickande ventiler,lär det inte bli bättre med högre visko heller!
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Viktigast för mig är att motorn mår bra! som sagt bor i sthlm och snitt temp förra vinter var väl runt -8, är man försiktig vid kallstarten så borde man ju kunna åka på 5-10w ?

En gång Bmw alltid Bmw!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ventiltickandet beror i högre grad på vidhäftningsförmågan och i viss mån på lägre avrinning vid varm olja (dvs. högre VARMviskositet är i detta fallet en liten fördel).
Oljor med högre grad av esterinnehåll (en syntetisk typ av basolja som även används som additiv) tenderar att binda sig på molekylnivå mot metallen och därmed orsaka mindre oljud innan oljecirkulationen kommit igång.

I verkligheten är det oftast inte så stor skillnad mellan 0W och 5W-oljors flytbarhet vid kallt väder. Oftast klarar en 5W-olja minst -45grader C och 0W-oljorna kanske några minusgrader till innan de inte är pumpbara...

5W40 är en viskositet som klarar av i princip alla väderförhållanden som vi har i vårt land, oavsett årstid.

Mvh
Johan B

Mr
91
Mr Bean
330ciM -04 E-46
Jag kör med Mobil1......fungerar utmärkt.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Varför liksom? Om man inte inte har ngt tickande eller känner till att olika oljor ger markanta skillnader så har jag lite svårt att se nyttan. Jag litar på att BMW har koll på vad de rekommenderar.

Uppmanar dock alla med m54 att se upp m frusen vevhusventilation nu när den tiden närmar sig. Av en del trådar i ämnet att döma, så verkar väl många hellre köra på Mobil än Castrolsmörja ur den aspekten, men att välja tjockare olja för att vi har så varmt i det här landet sommartid; nja.., det tror väl inte jag behövs riktigt.

God kväll!
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Jo men än 30 olja är kanske inte så bra vid inspererad körning på sommar halvåret, 0w30 är säkert jätte bra vid "gubbkörning" men jag utnytjar prestandan så varför inte åka lite tjockare? M bilarna åker väl inte 0w30 undrar varför;-) hur kan man lita på att bmw inte bara tänker på bränsle förbrukning och skiter i din motor när den gått 20k mil?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
mobil har ju en olja som är 0W40, fin kompromiss kanske? Men jag har inte kollat hur den och 0W30 resp 5W40 ligger i förhållande till gränserna för respektive klassning, skillnaden kan ju vara mindre/större än vad klassningen visar. Jag har ännu inte hittat nån fin lista på vilka värden som gäller för olika parametrar för olika klassningar.
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Jag gillar också lite mer "inspirerad" körning och vad jag märkt är ju att det blir rätt hög oljeförbrukning med 0-30 olja. Annars tror jag mer att det är känslomässiga skäl som ligger bakom och egentligen ingen fakta eller "empirisk forskning". Ungefär som att jag inte väljer Biltema olja fast det antagligen funkar klockrent.
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Jag såg nå klipp från en amrikanare som påstår att tex i florida så behöver man inte bry sig om 0-5-10-15-20w utan det är 30-40-50-60 som ändast har betydelse där pga av att de inte är kallt, är inte än 0w40 tunnare olja än tex 10w40 om det finns än sån äns? men förstår ni hur jag menar? eller har dom då samma varm viskositet?

En gång Bmw alltid Bmw!
ma
7.450
marin849
Det brukar ju sitta en tryckreduceringsventil efter oljepumpen, men före det som oljan skall smörja. Om man då har i en (mycket) tjockare olja måste ju det betyda ett större mottryck vilket betyder att ventilen öppnar tidigare = mindre oljeflöde i motorn med tjockare olja. Men har flödet så stor betydelse? Och även att oljetrycket direkt efter pumpen är konstant, men oljetrycket när oljan kommer upp till toppen t.ex. är lägre.
ma
7.450
marin849
Så att 10W60 är bra till en M-maskin betyder ju inte att det är en fördel att hälla det i en M54 om man vill varva lite. Smörjsystemet med oljeflöde, kanaler, lagerspel/krafter etc är annorlunda. Eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Flödet är viktigare än trycket, sett ur ett smörjtekniskt perspektiv!

En tunnare olja som ger lägre oljetryck kan paradoxalt nog ge bättre smörjning då flödet ökar...

10W60-olja behövs bara vid extrema situationer, t ex "problemmotorer" och mycket höga belastningar.

Många racingteam kör med 0W20-oljor, då man får lite mindre effektförluster med så tunn olja = fler hästkrafter tillgängliga.
Dock renoverar man racingmotorer mer eller mindre frekvent - i vissa fall efter varje racinghelg...

Mvh
Johan B

BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Fan va kluven man känner sig när man forskar, vissa tycker 0w30 är bästa och vissa skulle aldrig våga åka på sån i högre tempraturer, vet inte vad man ska tro eller hälla i längre.

En gång Bmw alltid Bmw!
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Träffa en som sa att 10w går alldeles utmärkt på vinter oxå så vad säger man?

En gång Bmw alltid Bmw!
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Folk säger så mycket.BMW utvecklar och provar sina motorer i lab,och dom vill inte få extra utgifter på garantier för maskinskador,därför bör man nog så långt det är möjligt lita på deras uppgifter om vilken olja man ska använda.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den låga varmviskositeten hänger nog mer ihop med att klara bränsleförbrukningssiffrorna i testkörcyklerna än att det är det mest optimala ur slitagesynpunkt...
BM
93
BMW///M
330i Touring M-pkt -02
Anders-72: så tror jag oxå! och hur bra är det egntligen?

En gång Bmw alltid Bmw!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.