AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.889

530 xd ryckig gång

di
5
dievva10
bmw 530 xd-touring -07
Köpte en BMW 530 XD TOURING diesel med automatlåda i somras,ett utmärkt fordon i stort sett.På senare tid har jag märkt små ryckningar i motor eller vxlåda?,det hela startade med att jag la märke till att varvräknar nålen pendlade ibland vid landsvägskörning och även vid stadskörning i uppförslut.Vid 100-110 km kan det kännas tydliga ryckningar när man kör i lättare uppförslut för att sedan försvinna när det planar ut.Samma fenomen händer vid stadskörning vid en fart av 40-50 km vid minsta uppförslut.Då jag idag körde i en uppförsbacke hörde jag även ett slags skavande eller slirande ljud i samband med ryckningarna.Undrar om någon på forumet känner igen symtomen.

per
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
När är bilen producerat? Är det en faceliftat eller inte ?

Om den inte är faceliftat, låter det till att vara din momentomvandlare.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Finns en del programmeringsåtgärder till detta plus ett oljebyte skadar ju aldrig. Om detta inte hjälper så är de nog bara momentomvandlarbyte som gäller.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Hallå,
Hur gick det med din låda?
Jag har samma bekymmer med min nämligen... Är detta vanligt? Någon som vet?

Mvh

Fitch
di
5
dievva10
bmw 530 xd-touring -07
Egentligen var ej felet så avancerat,jag besökte en BMW-verkstad som gjorde en grundlig felsökning och det visade sig att mottrycket i avgassystemet var för högt och detta i sin tur sannolikt berodde på att partikelfiltrets funktion var nedsatt,på ren svenska något igentäppt.Mekanikern tipsade mig s.a.s. "off record" att lättast och även billigast var att plocka ner filtret och rengöra med avfettning och högtryck.Sagt och gjort så gjorde jag detta och ut från filtret kom sot och annat i stora mängder,och efter detta så fungerar fordonet alldeles utmärkt och blev dessutom piggare i motorn och även mindre bränsleförbrukning.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Ok, bra att veta! Stannade din bil när man gav lätt gas i dragläge?

Min drar ganska mycket i dagsläget, runt 0,95 blandad. Vad kommer du ner till? Har du LCI förresten?

/F

Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hej

en fråga till "dievva10"

var det bökigt att ta bort partikelfiltret?

och en fråga om programering "ErikThörn"

en "vanlig" omprogramering omfattar den även automatlådan?
dvs har man små ryckningar kan dessa försvinna av en vanlig omprogramering eller måste det vara någon mer specifik automatslåde programering?

tänkte göra en vanlig omprogramering om ett par veckor går det isåfall om nödvändigt att komplettera med en extra automatslåde ptogramering?

tack på förhand
Daniel
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Luktar som om tidigare ägare kört med "dieselbox"... Annars bör partikelfiltret inte vara så täppt som det låter (ok, vi vet inte milen).

Er
692
ErikThörn
Du kan säga till dom på bmw att dom aktivt måste välja korrigering växlingegenskaper i modifieringsmenyn i ista/p:n:)

Lätt förklarat blir den bättre med en vanlig update men väljer man till detta så blir dom ännu bättre. Gör man detta och raderar adaptionerna (obs dom raderas EJ vid prog!!) så blir dom riktigt bra.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Tack för snabbt svar ErikThörn

Vad kostar en omprogramering med tillvalet växlingsegenskaper?

Någon som har koll på detta?

mvh
Daniel
di
5
dievva10
bmw 530 xd-touring -07
Svar till "Gurkan 28". Har man tillgång till lyft så är det naturligtvis mycket lättare än på en s. k brygga som hade tillgång till.Innan du börjar med något så tänk på en sak ROSTOLJA på ALLA bultar av den enkla anl att avgassystem och rost hör ihop.Fär du bara loss filtret så är resten inga problem.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hej. Tack för svar.
Behövde man kapa något för att få bort filtret?
Just rostoljan menar du att använda den till att smörja upp bultarna så
dom lossnar?
Mvh
Daniel
di
5
dievva10
bmw 530 xd-touring -07
Svar till "Gurkan 28",nej nej,men har du osis kan bultarna vara fastrostade och då kommer rostoljan bra till pass.
Er
692
ErikThörn
Ca 1500-2500:-
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
"dievva10" vart exakt sitter partikelfiltret?

och tack "ErikThörn" för snabbt svar.
mvh
Daniel
di
5
dievva10
bmw 530 xd-touring -07
Exakt var filtret sitter är lite svårt att beskriva,men i främre delen av avgassystemet sitter en burk som är nästan fyrkantig men mjukt avrundad i hörnen.Kommer du bara under bilen så följer du rören framåt så ser du den.Lycka till
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Tack för det svaret. Ska försöka mig på att rengöra det i helgen eventuelt.
Har hört att det är svårt att få avfettningsvätskan genom filtret. Sen är tydligen viktigt att filtret är helt torrt innan man monterar tillbaka det.

Återkommer med besked hur det går.

Mvy
Daniel
ka
17
kamikaze1
535d Touring -05
116i -05
Jag har liknande problem med min bil en 535d -05. Vid jämn gas så vandrar motorvarvet 5-800varv upp och ner. dock inte alltid. Kan det vara samma probem där? har nämligen hört att det även kan vara en spridare eller tillsatsspridare som jävlas.

I vilket fall så kan jag ordna riktigt bra och skonsam avfettning (alkalisk för dom som undrar). Kostar?... frakt +nån krona för besväret att skicka, så vida ni inte bor i älmhults/växjötrakten. har även en del annat kem, bla. en rostlösare som verkligen fungerar.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
"Kamikaze1" låter tyvärr som din momentomvandlare. Du bör nog kolla upp detta på bmw.
Skadar ju inte att rengöra filtret bara för att testa.

Mvh Daniel
ka
17
kamikaze1
535d Touring -05
116i -05
Usch, det låter dyrt? men borde den inte alltid uppföra sig lika dant m det vore momentomvandlaren? Jag upplever att det främst uppträder uppt till att man kört någon mil för att sedan försvinna..

Har den inne på service och rep av takluckan nu och verkar få en räkning på c:a15000 för detta... Tycker att det räcker för tillfället...
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
kamikaze1, det vore intressant att höra vad problemet var för dig?

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.