AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.501

Hur byter man rattlås och tändninglås på en 730ia -95(E38)?

ja
3
janna61
730ia -95
Nyckeln i tändningslåset går inte att vrida,det har låst sig så det gick inte att stänga av den på normalt vis.Nu har jag beställt nytt rattlås och tändlås(enligt BMW måste man byta båda).Det jag undrar är,Hur byter man detta? jag förstår att man måste bort med ratten(Rattlåset)men då måste man ta bort airbagen har jag förstått.Hur gör man det utan att lösa ut den?Hur får man bort tändningslåset?Jag vill gärna göra det själv eller ska jag strunta i det och lämna in den istället?Tack på förhand för alla upplysningar som jag kan få.

janne
Jag minns inte riktigt hur det var men jag hade samma problem på min 750.

Vi bytte bara tändningslåset, rattlåset behövdes ej byta.

Hade en kompis som var bra på att meka och orädd. Hade själv försökt fixa det med en liten pinne på det sätt som beskrivs om man söker info på nätet. Det lyckades dock inte utam min kompis tog till en stor fet metallborr och gick lös på tändningslåset. Han borrade sönder "Hela skiten" och bände sedan ut den med en skruvmejsel. Därefter satte vi bara in det nya tändningslåset och bilen fungerade igen.

Gick toppenbra, jag hade dock aldrig vågat vara så hårdhänt som han var. Och det hade aldrig lyckats annars, hade varit tvungen att bärga bilen till bmw typ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.