AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.603

Vad gör ett sport avgassystem för något? ljud? effekt?. 325ix 91a

Ha
13
Hannes m
325ia (iax) touring -91
Hej.
Ja då var det dax för en rookie fråga igen.....

På min bil jag har köpt så sitter det ett vad jag tror är ett sport avgassystem.
Jag kan ju väldigt lite om 4-taktare och bilar, men intresserad.

Bilen har ett avgassystem som låter ballt, kan det vara ett effekt avgassystam?

Vad kan det göra i effekt?
eller är det bara ett fetare muller?
läste någonstans att sportluft och sportavgas kunde göra si sådär 20hk kan det stämma? (gör ju mycket på mopeder men på 4-takt?)

måste man ändra soppa tillförseln på något sätt, ja mappa eller chipa?
(bättre genomströmnig och mer luft=mer soppa, men vad vet jag!)

sen så har jag en fråga till: vad heter min motor? jag har en Bmw 325ix 1991a, man läser ju mycket men jag vet inte om vilken moter jag ska läsa om,

Ps bilen har gått väldigt lite (8700mil) så jag tycker att det är värt att lägga ner lite pengar på den, men i dagsläget så får man nog se den som ett renoveringsobjekt, lite kosmetiskt fix, motor mm ds.

Mvh Hannes
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Dom bilar/motorer som det går att få kännbar skillnad på att byta avgassystem på är turbomotorer, om man då byter hela systemet vill säga. där kan man i bästa fall få ganska mycket effekt ökning.

vanlig sugmotor är ett byte mest för ljudet. inte illa det heller iaf när man gör det på bmw´s motorer =)

på en sugmotor kan folk inbilla sig att det går bättre är starkare ya sure... men inte mycket och inte värt pengarna.

I ditt fall så är en trimkam och en ny slut ljuddämpare säker ett fint alternativ, Kammen ger säker en 10-20hk i bästa fall och ljuddämparen ger ett skönt sound.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Om de gör skillnad eller inte beror nog på vad som är bytt och till vad, är de bytt hela vägen inkl grenrör? sitter de extraktorgrenrör istället för de gjutna tex?

Vare sig de är turbo eller inte handlar de om att minska avgastrycket under överlappningsperioden, dvs när både insug och avgasventil är öppna samtidigt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Dn motor heter M20B25 där de sista siffrorna anger slagvolymen. Att endast byta avgas efter original katalysator ger knappast någon effektökning men dock ett påtagligare motorljud. Och det är ju väl så bra det. =) M20 är en trött och törstig motor som gärna går sönder om man kör den hårt. Delvis säkert på grund av tidigare ägares snålhet/slarv. Om den verkligen gått så lite är den förmodligen ganska frisk. Frågar du mej är det långt ifrån värt pengarna att småtrimma en M20. Väljer man att ta steget fullt ut eller att överladda seriöst är det en annan sak, men då kostar det också apa. Mitt bästa men ack så tråkiga råd är: kör den som den är. När du vill ha mer köra med och har råd köper du en vassare bil. Är du liksom jag helt dum i huvet och är villig att skruva en hel del rekommenderar jag byte till nyare/modernare motor. Jag har en iX Touring som ska bli med M52B28 är tanken. Kräver en hel del special dock.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Hannes m, haha, låter som du just sållt moppen o gått in i bilträsket ;-)

CDrom: o bara byta avgas på vilken original turbobil som helst lär inte göra mkt skillnad. skulle tro att det är ganska få modeller idag som får ett litet skutt bara av o byta en bit av avgassystemet.

är avgasen en extrem flaskhals så kanske. katalysatorerna är ju det man byter i första hand. sen hur blir de utan mappning? ne inte mkt effektökning..

o är det inte exakt samma flöde i ett sport som original så kan det bli knepigt spec på 2 ventilarna just när de skjuter ut i början av systemet. då blir de liksom inget bra flöde alls som gOry säger o då tappar den mkt vrid spec vid lägre varvtal.

prova o ta bort hela avgassystemet efter kattarna o kör med det. jämför nu med innan. här märks det tydligt att det finns mindre än tidigare.
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Tiaz: lätt att dra alla turbo modeller över en kant va =) Jag ägar iaf två turbo bilar som blev bra friskare med 3" högflöde system + ny katt.
Samma skillnad har jag inte känt på på nån sugmotor iaf, spec när med ena turbo bilen fick en laddtrycks ökning med 0.3 bar. ;-)

Men som jag skrev så är det turbomotorer som har störst chans att få ut lite extra hk av att ha högflödes system med så lågt mot tryck som möjligt. allt för att få igång turbon tidigare.

En Sug motor därimot kanske inte alltid gillar att vara utan mot trycket.

CDrom: menade inte att sugmotorer vill ha mottryck! absolut inte. men bygger man fel den första biten efter grenrören, eller t.ex kortar av hela avgassystemet så går bilen sämre, märks i lägre registret. så nått mottryck behöver vi inte snacka om

angående det du säger så tror jag dig, men du ser inget sammanhang med att katten byttes ut till en mer flödande? vad händer om du behåller ditt system och sätter dit gamla katalysatorn? jag gissar på att 90% av ökningen låg i att byta katalysator resten i ljuddämparna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.