AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
26.861

gnissel från bakvagnen?!

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
har börjat gnissla ganska häftigt från bakvagnen någonstans, trodde först det var någonting i inredningen, det lät litegrann som gummi mot gummi, men jag provade sedan hänga över bagageluckan och gunga på bilen, då hörde jag att det kom någonstans från vänster bakhjul, det började med att det bara gnisslade i gupp osv, men nu är det nästintill konstant.

någon som känner igen sig? brukar det vara någon bussning, vilken isåfall? eller kanske stötdämparen?
kan tillägga att jag inte upplever något större fladdrande av bakvagnen när jag kör.

tack på förhand
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Jag hade exakt samma ljud, ett jävla gnek/gnissel på v-bak.
Jag sprayade på krypoljor ett par gånger men ljudet kom tillbaka, men en sista gång toksprayade jag med lithiumfett på alla leder - och sen försvann ljudet helt efter ett par dagar.

Men jag antar att ljudet är ett symptom på att det är slitet.

Garaget är upptaget av min Biturbo nu därför får BMW: n vänta till våren med att byta alla leder + stötdämpare bak.

/Göran
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Topplagringen till stötdämparen kan vara ett hett tips.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
jag lossade faktist bakhjulet och sprayade lite 5-56 där jag kom åt, hjälpte dock inte ett dugg, så stötdämparfästet känns ju som en möjlighet, eller vilken del menar du $Marten? om du kollar här Länk
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Nr 8, stödlagret.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Jag sprayade först med Omega 6-36 som har en otrolig krypförmåga men det hjälpe väldigt lite, men med lithiumsprayen tog det efter något dygn!!
Jag sprayade alla bussningar/lagringar/innre/yttre på "svingen" dock inte övre stötdämpfäste .
Det är Bananstaget och den andra som går under som gnisslar, har haft det på min gamla 730. Tystnade efter byte men det kan funka att smörja om man kommer åt längst in i bussningen med spray
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
sådärja, nu har stödlagret kommit (nr 8 på bilden: Länk
hur går jag nu till väga angående bytet? vad måste lossas? är lite osäker exakt vars stödlagret sitter.

Vet att jag seglar på djupa vatten när jag lägger mig i en e38 diskussion men eftersom samma sak existerar på e39, kan det vara ett tips att kolla upp
nr2
Länk

det är ett typiskt e39 gnissel, som visar sig vid minsta gupp, alltid i låga farter men som försvinner vid motorvägskörning och som kan framprovokeras av att man öppnar bagageluckan och gungnar lite. Ska av vad jag förstått också vara typiskt fel på e38 se följande länk
Länk

liknande byte på e39 finns under
Länk

ett litet tips kan var att ha någon som sätter örat vid bakhjulet/under karossen och gunga fram ljudet, kommer ljudet "längst ner", närmast marken är det med nästan all sannolikhet denna bussning (gäller min erfarenhet med e39)

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
tackar och bockar för tipsen!
men jag har kikat lite idag, och tyckte mig höra att gnisslet kom mer uppifrån, övre stötdämparfäste kanske? men hur kommer jag dit? är det genom bagageluckan? det var ruskigt kallt ute så jag kände ingen lust att forsätta felsökandet :S
Länk

sådär föregår det på e39, omdet nu är till en hjälp...
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
oj, vilket projekt :D tur jag har ledigvecka och inte är i behov av bil på några dar.

det lär ju vara likadant på e38, ungefär iallafall.
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag hämtade i går min E38 728 från Theanders i Lund.
Det var ett metalliskt gnissel på höger bak. Hördes tydligt när man tryckte ner bakluckan ordentligt. Lyfte bilen och hörde att det kom från undre länkarmen.

Det blev byte av båda bussningarna i nedre länkarmarna. Dom kostar 392:- utan moms. Jag betalade 4.500:-. Alltså mycket jobb och specialverktyg för att få ut bussningarna. Hjul och bromsok måste av för att komma åt.
Min bil har gått 15.500 mil.

Jag är glad att jag inte gav mig på detta själv.

Lars...
yo
49
yoshy
728iA -96
Att byta bussning nr2 som warfarin länkade till tidigare är inte så jättesvårt om man inte har tummen mitt i handen.
Problemet är väl bara att hitta hylsor så man kan pressa ur bussningen.
Tror inte det tog 1h/sida ens en gång när man väl var igång.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Jag hade ett irriterande gnissel som hördes över gupp i låga farter (e38). Alla delar av hjulupphängningen kollades utan framgång av div verkstäder. Jag höll nästan på att ge upp när jag hittade felet: Handbromswiren vänster bak går igenom en metallhållare som har en gummimanchett monterad just för att undvika gnissel. Denna gummimanchett var helt nersliten på en sida varvid handbromswiren gnisslade mot metallen (syns bara om man tittar under wiren). Jag vred gummimanchetten 180 grader och vips var allt gnissel borta.

Mvh

Tomas
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag hade också gnissel pga handbromswire enligt ovan talare, så det är ju en enkel grej att börja med.

"trådrullarna", den nedre bussningen som det också talas om, är ett vanligt fel. Är den dålig brukar man kunna rucka hjulet i nederkant inåt/utåt när bilen är upphissad.

Övre fjäderbenslagringen är nog minst en helgs projekt om man inte har gjort det förr. Bökigt att få ut baksäte, ryggstöd, hatthylla. Kanske enklare på bilar med mindre utrustning, men på min med elbaksäte, subwoofers i hatthyllan osv var det rätt mycket jobb. Dessutom en hel del pill med att få ut dämparen, kanske även det är lättare om man inte har både EDC och nivåreglering. Sen måste man ju ha fjäderspännare för att byta lagringen.

---
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.