AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
37.027

Beställt 318d 2011 personalbil, något som saknas?

Sida 3 av 4
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Greendriver, Är du bereseningsskyldig?

Jag tror det är annorlunda beroende på om man är det eller inte. Jag är det inte. Kan iof vara värt och koll upp.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Grattis till köpet Blomster!

Du behöver inte vara rädd för solid svart. Har haft både metallic och solidsvart. Bägge är lika känsliga/okänsliga för smuts och repor. Tycker dock att den solida är mycket snyggare. Man får tvätta lite oftare än min nuvarande Space gråa, det är klart. Är du nogrann och tvättar förhand behöver du inte vara överdrivet orolig för tvättrepor. Den solidsvarta bilen är dessutom den BMW jag haft som hade klart starkast andrahandsvärde.

Förövrigt är den värsta färg vi haft att hålla snygg den vita C30 min fru hade för några år sedan. På vintern såg den förskräcklig ut när man kommit fem meter från tvätthallen....

Mvh
Arese
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Här om extrautrustning Länk

Beresningsskyldig? Vad ska det betyda :D?
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Att man är tvungen att använda bil i tjänsten eller att du kan få ersättning för de mil du åker ex. till o från kunder :)

gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Ang. värmaren, när ni säger att den har en fjärr, är det en separat fjärr från bilnyckel eller sitter funktionaliteten i nyckeln? hur stor är fjärren om ej i nyckeln?

Jag beställde det större Satnav paketet , har någonstans sett att man kunde se DVD på den, stämmer det och är det isf. även för passageraren under körning eller bara vid stilla stående?

Var sitter de extra 12v:arna?

Nej, jag är inte beresningsskyldig men vi har inga basbeloppsgränser eller regler på jobbet om maxnivåer eller utr krav.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Du menar spara 8000 på förmånsvärdet? Du sparar skatten på ca 80 kr per månad. En cappuchino per månad...

Länk

Länk

"Biltelefon, mobiltelefon och kommunikationsradio anses dock inte utgöra sådan utrustning som ska ligga till grund för bilförmånsberäkningen (bet. 1986/87:SkU9 s. 12). Detta gäller även s.k. handsfreesats."

"Sedvanlig rabatt som lämnats vid köp av extrautrustning bör beaktas vid beräkning av anskaffningskostnaden om rabatten ligger på en rimlig nivå. Här avses sådan rabatt som lämnas till allmänheten (ej företag). Rabatten bör, oavsett om den ger nedsättning av totala anskaffningskostnaden i kronor eller om viss extrautrustning lämnas utan kostnad, proportioneras på bilen respektive utrustningen. Rabatt som lämnas på anskaffningskostnaden för enbart bilen bör inte beaktas."

gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Ja, men det kan man ju se som 8000 tusen mer man kan spendera på extrautrustning :) T.ex. Harmon / Kardon högtalare.

Om 8000 motsvarar 80 spänn, beror inte det på om man har gått över gränsvärden? Jag är inte helt ajour men jag har för mig det finns en övre gräns där man börjar räkna 20% av värdet typ 7,5 basbelopp, eller du kanske räknade med det?
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

greendriver - du har rätt. I förmånsvärdet räknas BT bort, dock räknas det in i bruttolöneavdraget. Vad är det för skillnad på snikvarianten och den dyrare? Det skiljer nästan 5000, frågan är om det är värt det?

Jag ska nog plocka bort USB och HIFI och istället lägga in Harman/Kardon paketet.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Om jag får gissa så är BT business enbart handsfree-funktionen, d.v.s. du får ingen snap-in plats, och troligen vanlig takantenn (ej hajfena).

Fördelen med snap-in adaptern är att du får laddare, antennanslutning och (om man även väljer USB+smartphonetillägget) möjlighet att köra t.ex. iPhone via stereon utan extra sladdar. Men det kostar ju en bra slant. Värt pengarna, tja...
USB och Hifi är bättre än enbart Harman/Kardon Hifi system. Det tycker jag iaf.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Går det inte att få sport chassi då istället för M-chassi?

BMW CS #07491
Verdi
Det finns väl bara ett sportchassi till 3-serien?
Sportchassi och M-chassi är samma sak.
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
Micleg:
Vad hade du för conf på din 320d EDE?
// Greendriver
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Kom på att jag har hört USB i mina tidigare bilar. Inte använt och lär inte göra det nu heller. Radion är väl inte av bästa kvalitet men AUX'n gör sitt i värsta fall.. Om jag tkr det är värt att pröjsa extra för hållare och en annan antenn.. Nae.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok till E46 fanns iaf Sport alt M-Chassi att välja mellan.

BMW CS #07491
Mi
1.167
Micleg
Greendriver, kolla här:

Länk
Mi
1.167
Micleg
Apropå dom 80 kronorna: dom är räknade på en 318d som ligger över brytpunkten och det du betalar är skatten på 80 kr, dvs ca 30 kr beroende på lön.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ang Hifi så har jag det i 325 caben -10. Det låter visserligen bättre än standard men är absolut inte prisvärt tycker jag. Man betalar trots allt knappt 6 papp och får ett system som låter ok men åtminstone jag kan inte ens med den bästa vilja påstå att det låter direkt bra. Har allvarligt funderat på att låta någon extern firma slänga i andra element i befintliga hål som BMW systemet använder sig av.
Jag rekommenderar Hifi pro eller inget alls.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Ja, med tanke på att jag inte heller har blivit så impad av BMW's ljud tror jag att jag blir nöjdare med Harman Kardon paketet. Konfigen som det blev:

Totalt pris ~318 000

Modellår 2011
Färg 668 Svart II
Klädsel FMAT Tyg/läder Impuls Anthrazit
Advantage Edition 21 400
258 Runflat däck
2KU LM Fälg V-eker 285 17"
2PA Låsbultar
3AA Takreling slimline matt
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
481 Sportstolar
493 Förvaringspaket
4AE Armstöd fram
507 Park Distance Control (PDC) bak
521 Regnsensor
522 Xenonljus
534 Klimatautomatik
540 Farthållare
563 Belysningspaket
663 BMW Professional Radio med CD
710 M Lädersportratt 1 000
8TN Agkod
1CA Emissionskod
1CC Auto Start Stop Funktion
1CD Brake Energy Regeneration
302 Stöldlarm med Fjärrkontroll 5 000
441 Rökarpaket 300
470 Isofixfästen 900
761 Individual Tonade Rutor 4 000
775 Individual Anthracit innertak 2 200
877 AG Kod
8TM agkod
Bluetooth business
Harman Kardon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.