AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
37.028

Beställt 318d 2011 personalbil, något som saknas?

Sida 2 av 4
Jag har en liknande spec på min 320d plus USB & drag men ej HiFi, Larm, Tonade rutor o v-däck.
Personligen tycker jag inte skillnaden mellan Std o HiFi är värd 5700. Larm tyckte jag var onödigt och inget som höjer värdet direkt.

Om jag skull beställt idag hade jag lagt till dieselvärmaren 536 och "snik" bluetoothen 6NN för 3200.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Ang Hifin tittade jag på det bättre paketet men då krävdes även en uppgradering av stereon för ett visst antal tusen. Tack men nej tack! Dock dåligt att de plocjade bort diskanterna bak! För det priset skulle de fan kunna inkludera det.

Solid vs metallic.. Ja anledning är ju att jag ryktesvägen hört att repor syns lättare på metallic än på solid (kanske från någon som inte hade råd med metallic) ;P. Ska nog kolla med säljaren i morgon hur mkt detta påverkar priset. Tyvärr är ju nu alla papper inskickade och vad hoppas detta ev. går lätt att ändra. Hur stor är egentligen skillnaden?

Ang larm o v-däck var jag tvungen att beställa detta direkt från BMW. Arbetar på försäkringsbolag, vilka i sin tur har ganska stor koll på vad vi får ta och inte ta.. :P
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Och juste...

Tonade rutor känns viktigt då jag kommer att ha två barn plus sambo i bilen.
Dieselvärmare, vad gör det för skillnad?
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Metallic vs Solid är helt tvärtom. Den känsligaste lack du kan ha för smuts och små repor är solidsvart. Den mest förlåtande är silver eller mörkgrå metallic.

-------
//Lövet
Det räcker ju att kolla hur få nya bilar som idag säljs solid svarta. Precis som Andreas säger är det absolut den sämsta och känsligaste färgen du kan ha på en bil. Bästa beviset på detta får du säkert om du ringer till en Mr Cap anläggning och hör deras åsikt. De kommer att verifiera detta. Den kommer att ha ett betydligt sämre värde än en metallicbil i senare läge som begagnad. Få köper idag solid svart och det gäller även på beg. Vit eller metallic är vad som gäller. Du har ju ex. vis safir svart metallic. Alltid en av BMWs populäraste färger. Dock även känslig för skit och damm. Som Andreas säger är i sådant fall en silver eller spacegrå metallic mindre känslig.
Blomster: Du har ju BMW Professional Radio med CD, som vanligtvis ingår i Comfortpaket, så någon ytterligare uppgradering av stereon för att kunna välja Harman/Kardon Hifi-paket behövs. Du har med andra ord redan valt största stereon.

Jag råder dig nästan att välja till USB utöver det du redan valt. Man tror inte det behövs men möjligheten att kunna spela upp musik från ett stort USB-minne är fullkomligt underbart. Att slippa behövs byta cd-skivor, vare sig de är vanliga eller mp3skivor, gör det både smidigare och trafiksäkrare (tar uppmärksamhet att byta en cd). Du får även möjligheten att kunna spela upp musik lagrad på en Ipod.

Beträffande lack så är den solida ingen höjdare. Har du någonsin sett en solid svart BMW i begagnat hallen? Det har jag, många gånger, och de ser inte särskilt roliga ut. Min gissning är att det är BMWs absolut mest känsliga färg beträffande stenskott, för de syns direkt.
Blev lite fel där, missade en negation.. Första stycket i mitt förra inlägg ska vara:

"Blomster: Du har ju BMW Professional Radio med CD, som vanligtvis ingår i Comfortpaket, så någon ytterligare uppgradering av stereon för att kunna välja Harman/Kardon Hifi-paket behövs inte. Du har med andra ord redan valt största stereon."
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Metallic

USB med IPone styrning

M-paket

Kanske taklucka

Annars en fulländad bil...

BMW CS #07491
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Blomster: Jag talar mig varm för #536, Fjärrstyrd dieselvärmare, är helt underbart i vårt kalla klimat samt en eftertraktad utrustning när väl bilen ska säljas en dag. Det fungerar såhär, du har en fjärrkontroll, med den kan du starta värmaren som värmer upp kupeutrymmet samt smälter isen på rutorna vintertid och komma til en uppvärmd bil, färdig och köra iväg medans grannarna skrapar rutorna...
Mvh
Asken
Jag hade ändrat/lagt till följande:

-Vindruta med grå överkant
-Nya tillvalet bluetooth business(bluetooth funktion utan adaptern i armstödet)
-Takreling i borstad aluminium
-Fällbara huvudstöd bak
-Extra 12-volts uttag
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Okej tack för svaren ang lacken. Men om vi lämnar metallic, är karmosinröd eller den alpinvita färgen då bättre behandlad än den solid svarta färgen?

Ang usb resonerade jag att jag alltid kan eftermontera detta antingen själv eller hos firma. Kostnaden blir betydligt mindre... Kanske ändå är värt? Frågade BMW vad det fetaste paketet skulle kosta för iPhone. Kalaset slutade på hela 13k - tack men nej tack.

Tonade rutor, efter att ha tittat på en del bilar UTAN tonade rutor - ja det är ju faktiskt snyggt även det.. Men är det praktiskt? Kostar trots allt 4000.

Taklucka - nej kostar för mycket för att kunna motivera det.

Varför ha grå överkant på vindrutan?

Ska kolla upp dieselvärmaren.

Bt - ja det ska kollas upp!
Verdi
Såg nu advantage-paketet. Lite surt, för alldeles nyligen fick man fulla dynamic+comfort för 19900:- oavsett modell tror jag.
När det gäller värmare så föreslår jag istället att utnyttja det erjbudandet som precis skickats ut till alla BMW ägare, där man kan montera en DEFA komfortsats för kr 4800 kr inkluderat motorvärmare, grenuttag, samt ett modernt och effektivt element som man skriver. Vill minnas att den fabriksmonterade värmaren är väldigt mycket dyrare. Jag kommer iaf köra på denna DEFA värmare till min 535d F11 när den kommer om några veckor. Delar dock helt tanken med att ha värmare. Även om jag inte hade det den senaste vintern och faktiskt bara fick skrapa rutor två gånger på hela vintern för det var så torr luft att det aldrig isade, men bilen var förstås kall...så det blir en värmare nu iaf. Den insatsen har man i stort igen som begagnad den dag man säljer.

Färg: skulle köra alpinvit, är både nästintill den populäraste färgen idag, dessutom praktisk och snygg på de flesta BMW. Kräver dock att man har shadow line tycker jag. Kombinationen svarta fönsterlister och vit kulör på bilen är läckert. Blir betydligt "snyggare" också med tonade rutor om du har vit bil, sen är det ju också rätt praktiskt soliga dagar och skymmer iaf lite av vad du ev. lämnar kvar inne i bilen. Så låt tonade rutor vara kvar. Iofs kan du göra det efteråt också men det är samma pengar då och inte fabriksmonterat.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Motor !!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Något DEFA-erbjudande har då inte kommit hem till mig ännu?

Hur som helst, Bluetooth är ett måste i en modern bil, tog det till min och skulle aldrig mer välja bort det. Bra ljud och styrningen med Prof-radion funkar utmärkt. Dessutom funkar ALLA knappar på ratten, inte bara vissa ;)
Jag skulle aldrig lägga en krona på svart innertak om det innebär att jag då inte har råd med BT!

Dieselvärmaren har jag också som högsta prio, men då bor jag iofs i Norrbotten. Drag brukar öka andrahandsvärdet men har man inte behovet så lägg pengarna på annat.

Färg: Jag valde länge mellan solid svart och alpinvit, det blev vitt till slut. Bägge är snygga men den vita är helt klart mer lätthanterlig. Solid svart ser dock klart bättre ut än safirsvart, om den bara är välputsad. Är det någon färg jag rent ogillar så är det svartmetallic (har det på en annan bil). Ser bara dammig ut hela tiden.
Fick DEFA-erbjudandet i veckan som ett centralt BMW utskick men adresserat från min BMW-åf. Gäller under perioden 1 oktober-30 november dock ej M-modeller eller bilar med V8. Delar även åsikten angående Bluetooth som jag anser är ett måste i en ny bil.
Jag tycker inte du skall bli avskräckt av att välja Svart II, gillar du det skall du såklart ha en solid svart. Det är ju du som skall leva med bilen, inte någon i tråden ovan :-)

Har själv en titansilver, visst man slipper tvätta den så ofta men asfaltfläckar, stenskott och insekter syns på flera mil jmf med en svart bil.

Personligen gillar jag solidsvart, otroligt snyggt men det kräver en Ditec/Mr Cap omgående. Att det skulle vara ovanligt håller jag inte med om, det dräller av Brilliantsvarta Audisar där ute...
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Nu är den slutgiltiga beställningen gjord!
La till USB och BT - business men kör på Solid Svart.

Slutpris 314100:- Känns som väldigt mkt utrustning och bil för pengarna!

Visst 318d... man saknar väl lite krut i motorn men oavsett brutalt mkt roligare bil att köra än V70. Fel forum att fråga på, men ingen som kan vara intresserad? Haha... :P

TACK för hjälpen!
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Glömde säga att jag frågade om erbjudandet genom Defa och resonerade så här: Jag har haft både motorvärmare och dylikt i mina 2-3 senaste bilar och har aldrig använt detta, därav väljer jag att hoppa det.
gr
33
greendriver
320d EDE (Beställd)
BT, ej förmånsgrundade?
Har precis beställt en 320d ED som personalbil också svart solid och jag fick uppgiften att Bluetooth räknades som handsfree och då kan man ta det utan att det påverkar förmånsvärdet enligt skatteverket.
Kan vara skoj att spara 8000 om det går...
/Greendriver
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.