AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.164

Bakluckan glas öppnar själv - E39 touring

ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Har en Touring -01 E39 som jag har problem med bakluckan, den lilla glasrutan. Den öppnar ofta själv utan jag rör den. Frugan är irriterad och bad mig fixa den snarast. Så jag undrar om det är någon som kan ge svar på det?

Kan det vara säkring som gör att den ger "ström" så att glasluckan öppnar?

ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Glömde tillägga: när den öppnar själv, måste jag trycka den så det blir stängd ordentligt. Sen när man kör så öppnar glasrutan igen. Stannar oftar och trycker fast den igen. Så det upprepar flera ggr. Sen är det lugnt några dagar sen är det samma igen..

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Endera är det nog skador på kabelhärvan uppe vid gångjärnen eller så är det själva microbrytaren i torkarfästet som håller på att lämna in. Utsatt för mycket salt o vatten vintertid.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Eftersom det ännu ej är vinter tror jag mer på kabelhärvan än microbrytaren...
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Ok, kabelhärvan... hur gör jag för att komma åt kabelhärvan? finns det nåt instruktion bilder där man kan se? byta ut kablarna eller löda dit nytt kablarna?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kablarna löper i plastrännor med fastsnäppta plastlock. Syns när man öppnar luckan. Locken brukar trilla bort o spricka. Finns en del läsning om du söker. En del har plockat ner innertaket för att komma åt att skarva. Det är kanske inte troligt att det är brott i ditt fall utan kanske bara att isoleringen är bortskavd så att det kortsluter någonstans. Gör en liten besiktning hur det ser ut där i.a.f. till att börja med.
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Tack för snabbt svar.

Ok ska undersöka snart när jag har tid över.

Hoppas det är en enkel att fixa. =)

Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Det måste vara ett mekaniskt fel.
Glasrutan går väl inte att öppna elektriskt.
Kolla låset ev. smörj.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det sitter ju en microbrytare under torkarfästet som man öppnar med. Låsmekanismen sitter i stora luckan. Det är bara en ögla i glasluckan. Microbrytaren påverkar låsmekanismen i stora luckan.
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Du har rätt, jag hade inte kollat ordentligt.
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Om det är microbrytare som är "dålig" . Så måste man köpa en ny? eller kan man göra den rent eller? Bra att veta.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byte. pos. 13 här:Länk
Bm
23
Bmwsvenne
633CSI -79
318Ti Compact -95
523i Touring -97
BMWCS #5126
Har samma problem på min bil, tror knappast att det är elfel, det låter ju lite när man öppnar luckan själv men den går upp ljudlöst märks ju bara att innerbelysningen tänds. Jag smörjde mekanismen och tycker att det vart sämre, fjädern i låset känns lite mjuk men jag har inte försökt att ta isär låset ännu.
I det vänstra gångjärnet löper sex sladdar. Tre av de tunnare var helt av och en av de tjockare hade en bit av isoleringen bortskavd. En oisolerad sladd som kommer emot plåten, då kan det hända oväntade saker.

Gissa inte, gör som Anders-72 säger, han kan det här. Lossa plasten kring gångjärnet och inspektera visuellt. Sannolikt har ni trasiga sladdar. Kvalitén på sladdarna är inte anpassad för Nordpolen där vi bor, våra vintrar. När man öppnat och stängt luckan några hundra gånger böjs sladdarna till slut av...

Det är ingen microbrytare som sitter i glasluckeknappen, det är en vikt plastremsa med två ledare som får mekanisk kontakt när man trycker på knappen. Bra konstruktion, till skillnad från en del annat i bakluckan - tex torkarspindeln som är gjord i två olika metaller = galvanisk korrosion. Det finns ett litet hål i plastkontakten, spruta in wd40 där en gång om året för att smörja och se till att syre inte kommer i kontakt med metallen.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Det kan också vara låset som blivit slitet. Jag har justerat öglan som sitter på rutan för att min lucka ska hålla sig stängd.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har likande problem som du Stefan, eftersom luckan bara släpper ibland vid gupp. Har du några tips hur denna "ögla" ska justeras för att den ska låsa bättre ? Vad kan man göra ?
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Den sitter gängad i bakluckan med en kontramutter som låsning. Släpp muttern och skruva ut öglan ett eller ett par varv.
Det är bara att prova sig fram till ett läge där det låser ordentligt och sen är det bara att låsa med muttern igen.
Här har du en anvisning om hur du byter microbrytaren. Alla shoppingluckor som öppnar sig själv är nästan 100% fukt i microbrytaren. När du bytt skiten dra en transparant eller svart lina silli runt, så håller det tätt vid bl.a högtryckstvättar, som säkert orsakt problemet.

Länk
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Min glaslucka var likadan på min E46, jag rengjorde jordkablarna och sprayade 5-56 på anslutningarna och vid låset för ett år sedan, inga problem efter det.

628csi
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Det är en fuktig vinterdag med plusgrader idag och för första gången har jag problemet att shoppingluckan öppnar sig under färd. Under förd när luckan efter en stund är öppen, hörs det som att elmotorn som låser och låser upp luckan går igång titt som tätt. När jag parkerat bilen med stäng shoppinglucka försökte jag öppna luckan men set gick inte. Funderar på om jag kan dra en slutsats kring var felet ligger baserat på dessa symptom.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
På min bil var det mycket riktigt justeringsanordingen (öglan) som **Stefan** nämer ovan som var problemet. Jag justerade om den lite grann och sedan dess har luckan hållt sig stängd (över ett år nu). Med stor sannolikhet är det samma problem som alla ni andra har också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.