AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.694

Byter man vattenpump i samband med multirem?

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej!

När jag köpte min 523:a så visste inte dåvarande ägaren om vattenpumpen var bytt. Han visade mig den gamla multiremmen, men kunde alltså inte svara på om vattenpumpen var bytt i samband med detta. Bilen är fullservad på verkstad, så min fråga är om man i regel byter vattenpump i samband med multiremmen? Bilen har rullat 19000 mil, känns som det annars snart är dags att byta v.pumpen. Kan man kontrollera konditionen på v.pumpen, ex. glapp, missljud eller liknande?

På min e34:a höll v.pumpen till 26000 mil, min e36:a ca 20000 mil, nu vill jag helst inte bli överraskad av att se tempmätaren ligga i botten på min e39:a som den gjorde på mina tidigare Bmw:s....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vattenpumpen ingår inte i någon servicepunkt. Så säger man inte till själv om ett byte eller att den helt enkelt rasar är det ingen verkstad som byter denna i förbyggande syfte.
Pumpen är svår att se om något är pågång. Kanske om man hör något gnissel eller att den är något glapp..men ofta rasar dom utan minsta tidigare antyden till det.
Jag skulle byta den i förebyggande syfte bara för att slippa tänka på det, inte kul om det skulle hända en sen/tidig kall vinterdag.
Kan hålla flera hur länge som helst till, eller inte....så jag skulle som sagt byta den för att slippa oro mig.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag bytte mina remmar strax innan 11 000 mil. Kontrollerade då konditionen på pumpen, och den var bra. 300 mil senare hade jag lagerhaveri på vattenpumpen och det var bara att riva allt igen. Jag rekommenderar att du byter pumpen i samband med remmarna. Kontrollera även löprullarna.

Mvh Håkan
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej!

Ja som ni säger, det är nog lika bra att byta i förebyggande syfte. Någon som vet var ett byte av v.pump kostar på ett ungefär?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Pumpen kostar ca 700:-
Är man lite händig så byter man denna själv. Mektips hittas under Gör-det-själv. Tidsmässigt så tar det ca 2-3h

/H
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Okej, ska kolla under mekartips. Tack så mycket för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.