AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.658

Fråga angående fälgar till E91

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag var på skroten och köpte loss fyra 17" BMW originalfälgar som skall passa E91. Men det som oroar mig är att två av dom är ½" bredare än dom andra två, jag tror det var 8" och 8½".

Dom jag har på nu är också 17" men dom är lika breda alla fyra.

Har monterat 225/45-17 Nokian WR på alla och däcken passade trots skillnaden i bredd.

Ska dessa överhuvudtaget sitta på en E91? Passar dom på min bil?
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Återkommer med en bild på dom..
Roffa1
De bredare sätter du baktill på bilen. Tror detta är standard på BMW med bredare bakdäck. Samma sak med min E90, 225 fram o 255 bak.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är inte standard med 8,5" breda fälgar bak. Däremot så blir det standard om man väljer till M-paketet alt. kliver upp till 18" fälgar.

17*8,5" fälgarna ska även ha annat ET än de som är 17*8".

Mvh/ Niclas
Som Roffa1 säger. De som är 8½" ska sitta baktill på bilen samt att de har en annat ET än de smalare framfälgarna på 8".
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Tack för svaren.

Jag har försökt googla fram fälgarna, det är fem "dubbelekrar" på fälgarna. De enda jag hittar som liknar verkar höra hemma på X3'an.

Passar fälgar från X3 på min E91?
X3 fälgar hamnar för långt in i hjulhusen då de har fel ET (för högt).
Kan det vara dessa du köpt?
Länk
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ja dom är det tror jag.. nästan säker..

Fan också..

Betalde 7400 för dom + däck..

Skroten sa att dom suttit på en E90..

Happ, vad ska man göra nu då?
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ska springa ner till garaget och kolla på en gång..
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ja det är dom, 100% säker, jag var nere och kollade nu.

Dom är alltså till X3?

Det står "81/2Jx17EH2+" och "IS37" i dom breda,

I dom smala står det "8Jx17" och lite mer..

Det är alltså fel ET?
Bara lugn, de passar din E91!! Dessa fälgar såldes till Dynamicpaketet och de har faktiskt olika bredd bak/fram trots att de endast är 17-tum. Dvs det är inte bara 17-tums M-sport som har olika bredd.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Kristoffer, dessa fanns alltså till min E91?

Det är inte fel ET alltså?

Shit jag är nervös nu, har krigat med tjejen för att få köpa dessa - hon kommer göra slut på mig om dom inte ens passar till bilen :)
Evergreen: Förlåt om jag var lite otydlig i mitt svar. Svarade på två frågor samtidigt, men glömde bort att skilja svaren åt. =)
De fälgar jag länkade till är gjorda för E9x, dvs din bil. När du skrev fem dubbelekrar kände jag mig hyfsat säker på att det var dem du köpt. Därav bidrog jag med en länk till dem. Står även klart och tydligt på sidan att de är för E9x.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ok tack Chris, *pustar ut*

Vilken jävla tur!

Men då kommer en följdfråga, eftersom jag inte visste att det var 8½ tum bak så beställde jag 225/45R17 däck. Det ska vara 255/40R17 enligt listan.

Funkar det att köra på 225/45 istället för 255/40?

Ser inte så dumt ut tycker jag, men däcken ser lite "tänjda" ut och jag vet att däckkillarna hade problem att fylla dom med luft, det bara blåste ut och dom fick dra som fasen i däcken för att få dom att sluta tätt.

Kan jag köra med dom utan problem?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har också frågat mig detta då jag vill montera 225:or runt om ett par 17" m-sportfälgar och kom fram till att det inte skulle vara några problem. (kan skilja mellan olika däck så läs faktan om dem.)
Men man får vara extra försiktig vid trottoarkanterna eftersom inte däcket skyddar speciellt bra.
Det ska fungera med 225/45-17 på de bredare bakfälgarna och se till så att de alltid sitter baktill.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag har kollat Nokians rekommendationstabell och det stämmer som du säger Chris, upp till 8.5 tum är ok med 225/45 men det är precis på gränsen.
Däckets sida kommer inte skydda fälgkanten på bakfälgarna. Bästa hade ju varit med 8" breda fälgar runtom men är du bara lite försiktig så ska det väl gå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.