AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.353

118d-143hk vs 120d-177hk

Ur
184
Urma
118d -08
Har lite funderingar om att köpa en 120d, alternativt 320d. Har aldrig kört en 120d, undrar därför om effektökningen i 120d är kännbar, aha upplevelse, i vilket register är skillnaden störst? varför har man ej 184hk, 380nm i 120d som i 320d?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det är definitivt skillnad, 118d är inte slö men den blir betydligt efter 120d
Jag upplever 18d-motor som vridstark men ganska varvovillig och något sprypt, medan 20d trivs betydligt bättre på högre varv vilket också ger prestandaskillnaden.
Knappt 1,5 s snabbare 0-100 och 18 km/h högre toppfart och det är också i högre hastighet skillnaden blir mest tydlig.

Den senaste versionen av 20d-motorn har som sagt 184 hk och 380 Nm men den erbjuds inte i nuvarade generation av 1-serien pga att modellen börjar bli till åren, men bör väl dyka upp i nästa som kommer 2011.

BMW CS #5139
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Har samma funderingar. Tyckte 118d kändes på tok för slö. Har ej testat 120d ännu men ska låna en 123d i morgon och se hur den är. Någon som har jämfört 135i och 335i

//Stefan

Mina bilar:Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
118d köper man för att det är en miljöbil, skattebefriad och den är lite snålare än 120d.

120d, företrädesvis med M-paket, köper man för att det är en kvick, sportig bil men ändå med låg förbrukning.
Stefan: hur gick det?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det blev en 118d-2010:(
Ska hämta bilen i morgon. Ser inte fram emot det.
Möjligt att jag uppgraderar till en 123 eller 135 inom någon månad.

PS. Min "Racer" kommer inte förrän i juni-juli 2011:) DS.

//Stefan

Varför inte gå direkt på en 123d/135 utan att passera 118d?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Ja varför inte gå direkt på någon av dessa bilar.

Du kommer iallafall inte att kunna klaga på förbrukningen i 118d, riktigt trevlig :)))

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Under vinterperioden kanske det trots allt går att ta sig fram med en 118d. Blir det stor skillnad om man mappar?

Billigt kommer det i alla fall bli:)

Utrustning: 118d 5 dörrar vit
Auto Start Stop Funktion, Tygklädsel/Sensatec Flashpoint Svart, Klimaautomatik, Regnsensor, Farthållare, M Lädersportratt med Multifunktion, Automatiskt avbländande Innerbackspegel, Radio Professional CD, USB-anslutning, Sportstolar fram, Armstöd fram, Interiörlist Alu Glaciärsilver, Förvaringspaket, Fällbara nackstöd bak, Individual Antrazit Innertak, ISOFIX, Extra mörka rutor bak, Belysningspaket, Karossdetaljer i bilens färg, Shadowline, M Sportfjädring, M Aerodynamikpaket, Parkeringsvarnare bak, Dimljus fram, Xenonljus, 17" M LM-hjul Dubbeleker 207. (Advantage-, Comfort- och M Sportpaket)

//Stefan

StefanL: Satsa på bra vinterdäck. Det är min rekommendation om du vill komma fram med din 118d.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Chris87:
Ska följa ditt råd att satsa på några bra vinterdäck, dubbat i 18 tum får det bli.

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Helt jävla otroligt. Snittförbrukningen landade på 3,9l/ 100km när vi åkte till sommarstället i fredags. Linköping-Breviksnäs( Gryts skärgård) en resa på ca 10 mil på mestadels 70-90 sträckor.

Jag gjorde inga onödiga omkörningar ska tilläggas. Hemresan gick på 4,3l/100km.Jag har inte blivit knäpp på något vis utan denna snålbil är bara en ren tillfällighet:)

//Stefan

StefanL: 18" vinterdäck på en etta hade jag inte velat ha. Den är såpass lätt och med sådan låg profil på däcken blir det inte mycket grepp. Vill du ha bra vinterdäck är det 16" som gäller.
Tycker vår 120i har taskigt grepp med 16" dubbat som det är.
0,39l/milen är riktigt bra! Själv fick jag 0,51l/mil på en lugn 6-mils runda idag, inte dåligt heller för en bil med 240 kusar...
Kul att höra om förbrukningen men Stefan, det verkar som att du gillar stora fälgar och inget fel i det. Fast sämre bil att ta sig fram med i snö och slask än 1-serien har jag aldrig ägt. Skulle aldrig, trots att Vit o M-Sport och 18 tum är kanonsnyggt, använda annat än max 17 tum till vinterdäck. Vet inte hur många gånger jag fastnade i vintras med 130i'n på dubbade Hakka 7 205/50 17...

Lycka till med valet :)

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tack för tipsen ni kära forumvänner.
Det blir nog 16 tum dubbat. Billigt blir det också.

//Stefan

Härligt att höra. Billigt är bra i vissa lägen :)

Hoppas du blir nöjd med bilen i övrigt.
Ur
184
Urma
118d -08
Min färddator visar glädjesiffror. Har sedan bilen var ny visat i snitt ca. 0,5dl/mil för lite! Har ni andra samma felmarginal?
MrsK
Uj jag hoppas inte att min färddator visar glädjesiffror. Fortfarande är jag väldigt kär och gaskåt i min fiiiina 120d coupé (automat) och färddatorn säger 0,58. :S Jag får väl kontrollera detta nästa gång jag tankar. :S
Min stämmer ganska bra, som mest 0,2dl för lite men oftast rätt dom gånger jag kollade när bilen var ny...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.