AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.502

Polera och lackförsegla efter omlackering?

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Hej!

Har åtgärdat ett par mindre lackskador (omlack av främre och bakre stötfångare). Även om lacken i övrigt är i bra skick vilja jag låta polera upp bilen så skillnaden blir minimal mellan nylack o orginallack. Samt ev låta lackförsgla.

Har hört att man ska vänta ett par månader med lackförsegling efter omlack. Spontant låter det ju inte nödvändigt, men gäller detta även polering?

Mvh
Pelle
Ja, man bör vänta ett par månader innan man förseglar.
Polera och vaxa kan du göra dagen efter.

///Micke
Min cabrio Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Som Micke skriver, nån månad är aldrig fel att vänta innan man går på lacken, då får den sista härdningen äga rum. Länk lämnar just nu 20% rabatt t o m oktobers slut för medlemmar i Länk och Jörgen är en av de vassare på rekond i Sthlm. Du kan alltid åka förbi han och be han titta vad han tror är möjligt.
Mvh
Asken
ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Tusen tack!

Mvh
Pelle
fredde 7
Micke o asken:varför? sista härdningen? Om lacken inte är " bränd" med irlampa så kan slipgrunden sjunka ngt,,,,men vad har lackförseglingen för påvekan som inte vax och polering har?
En försegling är som det låter, helt tät!
Vax är inte helt tätt.

///Micke
Min cabrio Länk
fredde 7
micke:mig veterligen så är bilens lack betydligt tätare än både traditionellt vax eller kemiska förseglingar. skillnaden däremellan torde vara ett högre motstånd mot alkalier..tex avfettning.
billiga vax(innehållande låg procent carnuba)innehåller mycket byggnadsämnen för att få ett kortvarigt lyster de allra värsta är uppbyggda med silicon dessa borde vara de tätaste och med resonemanget i tråden även de som inte borde användas på nylackade ytor.
Det handlar om att när lacken härdar så avdunstar kemikalier. Det kan dom inte om man förseglar för tidigt.

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.