AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.693

Värdering av jahreswagen

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag är på g att köpa en 120dM med 390 mil på mätaren. Det är en jahreswagen med regno CPB478 som har rullat sedan april -10.

Om man går in under ytterligare upplysningar hos transportstyrelsen så framgår det att den har rullat i ett annan EU-land. I detta fall är det 390 mil i Tyskland. Hur kommer spekulanter att se på detta då jag säljer bilen? Från BMW-handlarnas sida är ju bilen svensksåld med fulla garantier men vad säger dom vid inbyte och hur ser en privatperson på detta?
Den enskilde kommer att se bilen som importerad och säkerligen även bilhandlarna. Iaf. jag skulle se det så.

Så se till att priset motsvarar importpris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tagen i trafik i annat land = importerad

-------
//Lövet
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Alla privatspekulanter verkar inte veta hur man kollar bilen hos transportstyrelsen men det är säkert som ni säger.
Så länge du får den för "importpris" så är det bara och köra!
Ser man till just denna bil så ser "medelsvensson" ej att bilen är "importerad". Privatimport NEJ ex. vis. Tidigare ägare BMW Sverige AB, nuvarande ägare Bilia Group Göteborg AB, "fordonet har aldrig tagits i trafik" osv.
Det är sannolikt en av de många BMW som BMW Sverige "beställer" som körs inom BMW AG som "jaheswagen" och specas för Sverige och köps hit efter ett antal mil. Det säljs massor av såna här bilar årligen genom BMW-s åf. De flesta märker ej att det är "import".

Jag skulle säga att priset borde ligga mittemellan en "Privatimport" och en "svensksåld" bil. Däremot tror jag inte det kommer ses som nån skillnad när du säljer bilen i framtiden. Man ska forska rätt så djupt för att se att den i augusti 2010 importerades av den svenska generalagenten.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Budet just nu är 275.000:- plus rabatterade vinterhjul. Jag har kontrat med 280.000 inklusive vinterhjulen. Det skulle innebära netto 265.000:- för bilen. Skylten i hallen visar 287.200:-.

Bygger man bilen i konfiguratorn så hamnar man på 358.000:- och bilen ser helt oanvänd ut.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med "Med känsla" i hans resonemang.

___
//Ulf
låter kanon Gorban, vad funderar du på? :-)

vad är det för spec på bilen? Antar det är en -10a och en hel del utrustning och den affären kan knappast bli en dålig affär i längden.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gorban: vad skulle 358' i konfiguratorn innebära i faktiska pengar för dig? Antar att du har hyffsad rabatt så det är ju detta nettopris som det är värt att jämföra med...

___
//Ulf
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag gissar på att nettot skulle hamna runt 300 för nya 120d M-sport med bra utrustningsnivå (brutto 350-360)
Lagerbil exempel Länk

Jag har köpt flera lätt beg BMW (3-6 mån) och räknar 20% tapp om året de första 3 åren, dvs en 6 månader gammal bil skall kosta 10% under nypris nettot i detta fallet 270.000

Däremot tycker jag dom flesta handlare just nu tar i ordentligt när det prissätts nyare begagnat, så till den grad att det ibland känns vettigare att köpa nytt. Stor skillnad nu jämfört med några år sen då man kunde hitta lätt beg till riktigt bra priser, men begagnatbristen har verkligen dragit upp prisnivån

Hurvida bilen har rullat sina första 300 mil i Tyskland tror jag inte påverkar värderingen då bilen från BMWs sida räknas som sv-såld med fulla garantier, fri service mm

BMW CS #5139
Ser inget större problem med detta, helt klart bör den värderas som en svensksåld. Du får väl med 3 års vagnskada och fri service, eller?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jo bilen räknas ju som svensksåld med alla garantier och den fria servicen så jag slår nog till i morgon när jag får sista budet från säljaren.

Spec:

120dM -10 titansilver

Advantage
Comfort
M-paket
17" M-sportfälgar
Xenon
PDC
ACC
Radio Professional
USB
HiFi
Larm
Accentslipad alulist

Jag tänker behålla mina 18" M-fälgar som hör till min gamla 120dM och istället skicka med 17":arna när jag säljer den.
tycker det är ett väldigt bra pris. Kollade precis vad jag betalade 061212 när jag beställde en motsvarande 120d med M-paket och ex utr för dryga 70tkr = 273 tkr. För nästan fyra år sen... Lycka till med köpet Gorban, fin bil till bra pengar!
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Jag fick bilen för 280.000.- inklusive nya vinterhjul på BMW-fälg. Känner mig nöjd!
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Grattis.

fh
5
fhedvall
525iA Touring -01
Bara att gratulera. Ett bra köp! Hoppas jag får se den snart!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Grym bil, har en likadan. Älskar den. Gav 288 för min för 1,5 år sedan men då var den helt ny, lagerbil i Örebro.

/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.