AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.336

Någon som äger voyager ca 01-04?

Ska ev köpa en Voyager 04 i dagarna med stolar enligt kombinationen 2+2+3. En modell utan stow and go.

Min fråga är, är det möjligt att byta plats på de 2 stolarna i mitten och istället sätta soffan i mitten och stolarna längst bak?

Tacksam för svar från någon som vet.
Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Det går att sätta "baksätet i mitten,men stolarna går inte att sätta bak.Ska ev.gå om man tar bort armstöden har jag hört!!!!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Vi har en Grand Voyager 02´a och vi är riktigt nöjda med den.

Kvalitén är väl inte direkt BMW klass ;-) men man åker riktigt skönt i den. Brukar åka iväg fem grabbar till Tyskland och bunkra och då tar vi ut en av stolarna och lastar i "mitten" så att säga.

Jag vet faktiskt inte om man kan sätta soffan i mitten men jag ska kolla upp det. Tyvärr kan man inte sätta stolarna efter varandra (bältesfästet bli ju fel) men det funkar utan problem att sätta dom bak, även utan att plocka bort armstödet.

Enligt Euro NCAP så är krocksäkerheten inte "speciellt" bra men enligt Folksam så klarar sig dock bilen bra vid verkliga olyckor. Beror säkert på storleken och tyngden förståss. Euro NCAP testar ju mot fasta föremål medans Folksam baserar sin undersökning på verkliga trafikolyckor och där är det ju oftast ett annat fordon inblandat oxå.

Hör av dig om det är något mer du undrar!

Mvh Jimmy

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Länk till Folksams undersökning..

Länk

Den talar ju helt emot Euro NCAP.

Där är ju bara Voyager, Hiace & Caravelle 30% säkrare än medelbilen..

Mvh Jimmy
Sammantaget av svaren ovan så verkar kontentan vara att man KAN byta plats på mittenstolar och baksäten. Det låter riktigt bra. Känns lite oflexibelt med bara 2 stolar i mitten tycker jag. Speciellt om man vill ta med sig rejält med bagage, vilket jag gillar.

Jemej, kör du diesel eller bensin? Vad har du för förbrukning?
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
tagge:

Jag har en Grand Voyager 3,3 AWD 02´ och den drar tyvärr en hel del ;-)

Det är för det mesta frugan som kör den och då mest ganska korta sträckor, snittet ligger på ca 1,35 - 1,42..

Den är med andra ord ganska törstig och även vid landsvägskörning så ligger den mellan 1,2 - 1,3 om man håller 120. Fördelen är ju att man åker riktigt gott i dom och just AWD´n är riktigt bra vinterväglag!!

Vi funderar faktiskt lite på att byta upp oss till den nya modellen, det finns ju en hel del rolig utrustning till den:-)

Mvh Jimmy

Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Jag kan oxå säga att det är en enormt bekväm bil,men den är lite väl törstig tycker jag.Har mest bilen när jag åker längre sträckor och när ungarna ska hämtas.Nackdelen tycker jag är kvalitetskänslan.Känns plastig och tråkig.
Jag skulle hellre köra en Cheva Transsport,men där verkar det vara väldigt vanligt med trasiga topplockspackningar+rasade växellådor.
Det "sura" med dem och barn tycker jag är att det verkar omöjligt att koppla ut airbagen fram på bilar äldre än 04a. Det i kombination med att det bara är 2 fåtöljer i mitten bak blir rätt värdelöst.
Skall min 2 åring + nyfödda sitta i fåtöljerna i mitten och frugan och jag fram?

Har hört mig för om att koppla ur airbagen på verkstäder som sysslar med handikappombyggnad, men inte fått något vettigt svar. Har fått för sig att den typen av firmor är bra på att ordna sånt.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
tagge:

Frugan kan ju sitta längst bak om hon vill vid långresor ;-) Skämt åsido så hade vi alltid våra två små bak när vi körde 530 Touring och det var inga problem alls. Min fru tyckte absolut att vi skulle fimpa airbagen i framsätet men hon vande sig efter ett tag så det blev aldrig av. Nu är ju barnen så pass stora (5 & 7) så nu åker dom ju rättvänt i sätena i mitten på Chryslern.

När vi började titta på Chryslern så funderade vi oxå på att koppla ur airbagen men vi fick hutlösa priser på det 10-15K, kommer dock inte ihåg vilken årsmodell det var vi var inne på då.

Mvh Jimmy
Köpte en Chevrolet Trans Sport idag istället, en 00a. Lite äldre och lite dyrare än jag tänkt, men den var så fin, så hoppas det är värt det i slutändan.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Då får man gratulera!!

Mvh Jimmy

Tack. Råkade vara så att airbagen fram var urkopplad sen tidigare, passar mig perfekt.
Återstår att se hur man trivs med den i längden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.