AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.926

Kallstart 525 E39,a årsmodell 03

Sökt lite om kallstartsventil verkar det heta ?

När jag startar bilen kall så låter det som det är hål i avgasröret men tystnar efter ca 1min, måste vara någon ventil som öpnnar vid kallstart och sedan stängs, är det normalt eller något fel ????

Sen har jag reagerat på vid kallstart ett missljud från motorn, låter nästan som ett ventilljud (Tickande) som inte får olja direkt men tystnar ganska omgående. Oljan är Castrols Formula 0-30w, kanske ingen bra olja för kallstarter ????
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är det så att den knackar lite första sekunderna när du startar? om det bara är någon sekund är det ingen fara, beror bara på att oljetrycket inte är fullt uppe i toppen.
Har så även på min i typ 2-3 sekunder efter start när den stått över natten eller liknande.

När du säger att det låter som det är hål i avgasröret, är det bara till den går ner i varv på tomgången?
Ja den knackar till en kort stund när jag startar efter att bilen stått en natt, händer inte jämt, kan det bero på om man kollar oljan och skruvar av oljelocket, tappar man lite oljetryck vid en kallstart då ????

Inte tänkt på att jag har något högre varv vid en kallstart, kanske en aning högre, inte som en japansk bil som varvar 3000 vid en kallstart :-)
Den bara tystnar efter ca 1min och blir knäpptyst, jag uppfattar det som en slags ventil som stänger...........normalt eller inte ???
Hade samma fenomen med min E39a -01.
Bytte olja från Castrol SLX 0w30 till Mobil1 New Life 0w40 och tickandet vid kallstarten försvann.

Beträffande ljudet i avgassystemet så finns på E46 serien en port som öppnar vid kallstart och ljudet blir lite grövre samt ihåligare den första minuten typ.
Vet inte om det finns på nyare E39or oxå,men frugans 320 -01 har det i alla fall.
På min E39 -01 hade jag inte detta !
Gröve samt ihåligare ljud var ett bättre uttryck, tack :-)

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har samma "grövre, ihåligare" ljud på vår bil. Frågade dels BMW om det som sa att det var som det skulle. Nån ventil eller vad det nu var de prata om, samt att jag ställde frågan här på forumet om jag inte missminner mig och fick till svar att det är helt i sin ordning. Tiden innan ljudet blir normalt skiftar med hur kallt det är ute.

Mvh Martin
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Vad är ventilen bra för då??
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är en pump som pumpar in luft i grenröret vid kallstart. Syftet är att det oförbrända bränslet från berikningen vid kallstart tillsammans med nytt syre via nämnd ventil ska sätta sprutt på katalysatorerna. Inkopplingstiden varierar med motor och utetemperatur.
Ok, tack för infon.....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är denna du hör. sitter i fronten bakom dimljuset typ.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.