AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.156

e39 startar ej. All annan elektronik funkar.

Sida 2 av 2
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Nu har bilen varit död en vecka var helt inställt på att de var starspärren EWS. Men efter lite mekande så mätte jag på solioniden från den jag misstänker kommer från tändningslåset/imobiliser när jag vrider på start får jag 0,03volt och släpper 0,00V, plockar lös kabeln och mäter direkt på kabeln när jag vrider till start 13,5V och 0,00 när jag släpper. summrar mellan startmotor och jord och det verkar vara kontakt. Kan det vara solioniden som chappat? hör även bränslepump kort när jag vrider tändning på. Har tänkt ta lös startmotor men när jag läser Haynes bok så verkar man måsta riva hela insugsröret, verkar ju som den sitter med bara 2st E12 torx vid svänghjulskåpan. Har någon av er prövat att ta loss startmotron utan att riva allt, verkar ju trångt men det bör gå.
Låter snarare som spänningsfall på vägen till solenoiden. Den drar rätt hög ström och denna kommer från brytaren (tändningslåset) via EWS.
När du mäter med ett instrument så drar du knappt mätbar ström, därför inget spänningsfall.
Prova att koppla in en rejäl provlampa istf solenoiden på kabeln så skall du se att denna inte heller lyser, eller bara lyser svagt.
Du kan även prova att koppla 12V direkt till terminalen på solenoiden så skall denna dra direkt osv. Kolla bara så att du kopplar på rätt ställe, se till att bilen inte kan rulla osv.
Har för mig att denna mätpunkt finns lätt åtkomlig även i diagnosuttaget på pin 11, iaf på vissa modeller.
Riv inte startmotorn (mycket jobb) förrän detta är kollat.

FP
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Skall pröva detta imorgon, jobbar natt tack!

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Då vare testat 100w lyser ej, 55w lyser ej ,ledlist lyser. försöker klura ut vilka kablar som går till solioniden men hittar inget bra elschema. Tänker försöka prova starta startmotorn med att skicka en plus på solioniden men man kan ju inte bara chansa. I Haynes boken verkar ena komma från instrumentpanelen o den andra imobilisern.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"vem" är det egentligen som drar solenoiden?
Nyckeln med direktström? EWS med direktström? Nyckel eller EWS via relä? Nyckeln direkt men via ett relä som måste dras av EWS? Etc..
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Undrar jag med? känns som man snart kör bilen på skroten, bärga till verkstad + airbagfix ja slutar väl med 10 000:- säkert och bilen värd 20'

ma
7.450
marin849
startar bilen om du förser solenoiden med +12v själv samtidigt som tändningen är på?
Från tändningslåsets brytare-2,5mm2 svart-EWS-modul-2,5mm svart till solenoiden.
Det finns även en 0,75mm2 svart/grön på solenoiden på vissa modeller, denna ger feedback +12V ut till motorstyrningen just när solenoiden drar.
Utöver dessa så är det bara den grova 35mm2 batterimatningen och jord (via höljet på startmotorn) på solenoiden.

Det är den svarta 2,5mm2 som skall ha full +12V när man vrider till startläget. Om du kan mata LED-lampa men inte en 55W-lampa så har du ett rejält spänningsfall på vägen, det kan ligga i både nyckelbrytaren och inne i EWS-modulen. Du får leta upp den svarta vid tändningslåset är göra samma mätning med lampor osv där så får du svaret omgående.

FP
ma
7.450
marin849
Så B. Jag trodde allt i tändningslåset var avlastat.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Jag har inte vågat lägga på 12v spänning på solioniden än, rädd för att bränna sönder nått mer, men nu då Folke beskriver hur det är kopplat så tror jag ska pröva . Fast först kolla tändlås osv. Tack för infon.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Direktmata solenoiden, men ha en säkring på kabeln, så den går, om solenoiden har intern kortis eller om du råkar koppla fel...

/Mats J

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Då har jag kollat och den Gul/svarta från tändningslås 2,5mm² går till EWS och sedan en svart 2,5mm² från EWS till solioniden. Jag får samma fenomen när jag mäter från tändningslåset 13,5v finns vid startläget men när jag kopplar på en 55w lampa så lyser den ej och jag har 0,02v, känns som det är t-låset. Kollade på Smeidmann och det verkar vara samma sorts svitch till alla för ca 500kr.

Stämmer bra, du har säkert lokaliserat felet till bränd eller oxiderad kontaktfjäder inne i brytaren.

FP
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Nu ska jag beställa, återkommer sedan hur det gick. Tänker beställa hos Smiedmann nu undrar jag om deras srs kodläsare är bra? behöver nämligen fixa srs lampan som lyst i 5år.
Länk

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Idag fick jag hem tändnings switchen tästade först med 55w lampa och voltmeter och den lyste samt 14,5v. Monterade ihop grejerna och japp den startar hurra! Tack alla för tips och råd nu ska jag börja bråka med airbagslampan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.