AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.154

e39 startar ej. All annan elektronik funkar.

Sida 1 av 2
ma
35
martin74
523 -00 Automat
I måndags då jag hämtade barnen i skolan så startade ej bilen när vi skulle åka där ifrån. Allting tändes och allt såg ok ut när man vred på nyckeln förutom att sista steget i tändningslåset, det var helt dött. Inget tickade som vid för låg späning utan bara noll reaktion. Testade att larma av och på och kollade säkringar mm. Kopplade sedan av pluskabeln från batteriet några minuter. När jag satte tillbaka kabeln den så startade bilen som vanligt igen. Sen har den fungerat fram tills i morse då jag lämnar barnen i skolan. Samma fel, koplade loss pluskabeln igen men den metoden ville sig inte idag. Fick ge upp och ringa efter skjuts. Någon som har någon idé om vad som spökar.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Något med startspärren är väl mest troligt. Prova med andra nyckeln. Andra tänkbara orsaker: kontaktplattan i tändningslåset eller dålig kontakt vid startmotoranslutningarna. Kolla alla anslutningar av grova kablar vid batteri o.s.v. Även jordflätan mellan motorblock och kaross.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Hade samma en gång i tiden - börja med att prova med nån av de andra nycklarna du har till bilen.
ma
35
martin74
523 -00 Automat
Hara bara en nyckel (skäms). Fick bara en nyckel med när jag köpte bilen i början av året. Har inte skaffat någon extra. Får ta och göra det.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nya nycklar och omkodning. Annars kan det komma "någon" och hämta din bil med den saknade nyckeln.
CW
67
CWM
525i Touring -02
Jag hade ett liknande problem. Det visade sig faktiskt vara batteriet. Tydligen krävs det en viss spänning för att bilen ska starta och hamnar man under den så fungerar det inte. Det gick inte heller att se på det övriga elektriska som fungerade som vanligt, så det enklaste är väl att göra ett konditionstest av batteriet på någon verkstad.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Jag håller med CWM, ovan. Testa att ladda batteriet i ett dygn.
Kör man många korta sträckor så laddar det ur. För att ladda upp det som förbrukas vid en uppstart får man köra ca 7-8 km.

/H
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
hej hade samma fel på min för en tid sedan,då var det minus polen på batt som inte va åt skruvad,låg o glappade
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Precis så uppförde sig min Compact när batteriet dog!
Då var det en cell som fick kortslutning, men (original-)batteriet orkade ändå ge ström till lyktor och instrumentbelysning etc.

Efter jag provat att ladda batteriet och det inte ville ta laddning, gjordes ett belastningsprov på batteriet och då såg man att det inte mådde så bra!

Ett nytt batteri senare fungerade bilen igen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det brukar normalt ticka från/till i solenoiden när man vrider till start om batterispänningen är för låg. Innan dess får man ljudsignal pip-piiiip i gong-högtalaren vid några starter när man startar och batteriet är på väg att bli urladdat, samtyidigt ser man tydligt på t.ex innerbelysningen att batterispänningen sjunker mera än normalt när startmotorn jobbar. Det finns ingen mätning och förvarning INNAN man gjort startförsök i E39.
En normal start förbrukar 0,5-1 Ah, och undrar var uppgifterna om att det krävs 7-8 km körning för att återladda detta kommer ifrån? Säg att ett friskt laddsystem trycker på med c:a 30-40A efter start, och att körningen varar 10 minuter. Med 50% verkningsgrad i systemet så har man ändå tryckt in runt 3-4 Ah, dvs kanske mer än 5ggr så mycket som man tog ut vid starten...
Startspärr som går in pga fel i nyckelns transponder eller att systemet släppt kodningen förekommer, och även glapp i tändningslåsets brytare, kan vara orsaken till problemet om batteri och övrigt är friskt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke: Det är BMWs uppgifter i sin TIS/WDS som anger att det krävs 20 minuter alt 7-8 km för att återföra det som startmotorn tar vid en start.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mådä. Då får de allt börja analysera och räkna rätt..
Bättre kolla hos t.ex batteritillverkarnas faktasidor, Tudor t.ex hade bra dokumentation om detta och mycket annat, osäker på om det finns kvar på hemsidorna efter migrationen med Exide. Vissa naturlagar, t.ex den gode Georg Simon Ohm´s lagar ändrar man icke på i rappet...)

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke:Är väl egentligen en skrift som tillkommit för att BMW personalen ska kunna förklara för dom med taskig körprofil och inget begriper när batteriet tar slut hela tiden typ.Men förklaringen är bra och hoppas att folk fattar att man måste ladda batteriet då och då.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Helt riktigt. En full uppladdning av batteriet om man råkat ladda ur av nån anledning tar 15-20 timmar minst, det klarar man inte med vanlig körning.
Stödladdning nåt dygn behövs ibland och är alltid nyttigt.

FP
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
som sagt jag hade en nyckel som fungerade "random" den andra fungerade alltid. vid batteriproblemet brukar man köra ett klick, vid nyckeproblemet hörs absolut ingenting. - men kolla absolut batteriet först - det är ju billigast att fixa ::-)
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Hur löste sig TS problem? Var det fel på nyckel och immobilizer?

Jag har liknande fel på min 530 e39 -03. Bilen vägrade starta när jag skulle hem från jobbet. Batteriet är relativt nytt, har bara en nyckel till bilen.

Har prövat att lyfta av polen några minuter, men det hjälpte inte.
py
14
pytonson
520iT E39 -02
F*n va gla jag är för det här forumet.
Körde tre start/stopp igår (10km, 10km, 1km) Och bilen har gått hur bra som helst, både innan och igår.
Men idag. helt mekaniskt död. Precis som det stod i denna rubrik.- all el funkar.
Läste nu denna spalt och gick ut och provade igen med Nyckel 1 - DÖD. Prova Nyckel 2 - Bruuuuum.
Jag såg ut som ett stort glatt frågetecken. Ska prata med Bavaria/Solna i morgon.

BTW - Det här är 3:e problemet jag får hjälp med på denna eminenta sida.
1. Bältessträckare i baksätet/mitten
2. WD-40 behandling vid hög oljeförbrukning (gjordes förra helgen).
3. Dagens problem.

Tack för att ni finns där ute.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Startspärren blockerar alltså startmotorn? Har alltid trott (enl uppgift här) att den blockerar insprutningen, men att startmotorn tuggar på. Om det bara är startmotorn som blockeras kan man ju putta igång bilen...
Startspärren bryter väl på TRE ställen: Tändning,bränsle och startmotor?
py
14
pytonson
520iT E39 -02
Bavaria i Solna tar 1800:- för en ny nyckel och den beställs på plats. Inte över telefon

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Råkat ut för liknande men den har startat sedan jag lagt växeln i N, är det en starspärr på växelföraren som spökar?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.